Elektrisk langrutebuss fra Mercedes-Benz
I dag ble en helt ny buss avduket i Berlin. Helt nye fullelektriske Mercedes-Benz eIntouro med en rekkevidde på opp til 500 kilometer.
Mercedes-Benz lanserte i dag årets største nyhet. En langrutebuss som er batterielektrisk og med en rekkevidde på 500 kilometer.
Helt nye Mercedes-Benz eIntouro er blant de første langrutebussen som er fullelektrisk og er levert av en europeisk bussprodusent.
Med to store batteripakker så har den en rekkevidde på opp til 500 kilometer ute å gå på bekostning av kapasiteten. En av batteripakkene er plassert like bak foraksel og den andre, som er tilleggsutstyr, er plassert på venstre side bak bakaksel.
Prototypen som ble vist frem har en lengde på 13 meter og en bagasjekapasitet på 2,5 kubikk og noe over 250 kilo. Batterielektriske løsningen veier rundt 2 tonn ekstra i forhold til dieselversion. Batteriene veier 1,6 tonn per stykker. Og det er opp til kunden om han skal ha en eller to batteripakker. En batteripakke gir en rekkevidde på rundt 250 kilometer. Batteriene er de samme som benyttes i eActros lastebil.
Drivlinjen er en sentralmontert elektrisk motor med en standard bakaksel. Det er Cetrax 2 fra ZF med to elektriske motorer og tre gir powershift som er integrert i en enhet. Noen av batteriene er montert langt fremme i bussens bagasjerom like bak forakselen.
Det ble også lansert en 4. Generasjon NMC batterier. Men de kommer også til å benytte LFP i Mercedes-Benz busser.
Bussen som ble vist frem i dag er en prototype. Selve lanseringen og produksjonsstart vil bli på høsten 2025. Nærmere bestemt på Busworld i Brussel, oktober neste år.
For de mange som venter på en elektrisk turbuss, så må en smøre seg med litt tålmodighet. Daimler Buses sier at målet er å ha turbusser klare innen 2030.
» Vi sier ikke at en ikke vil se batterielektriske turbusser før 2030, men at infrastruktur må være på plass. Så det kan være at publikum vil se batterielektriske turbusser før den datoen», sier sjefen for Daimler Buses Till Oberwörder.
» Vi mangler 35.000 ladepunkter og minst 2000 fyllelstasjoner for hydrogen i løpet av noen få år for å kunne dekke EU sitt ønske om nullutslipp for busser og turbusser», sier han og legger til at ladestasjoner ikke bare må ligge langs hovedveiene, men også nær turistmål og med mulighet for toalettet og bespisning.