Ebusco saksøker kunde for å få utbetalt låste midler

Ebusco har innledet rettslige prosesser mot en kunde for betaling for 45 busser.

Ebusco har mottatt varsel fra en av sine kunder om å kansellere bestillinger på 59 busser, hvorav 45 er 12-meters busser. Alle disse 12 meter lange bussene er produsert, hvorav 30 i Nederland/Europa er tilgjengelig for levering.

De resterende bussene består av 10 som er i prosess for transport og 5 som er i ferd med å bli sendt til Nederland.

I dag finner det sted et rettsmøte med en foreløpig prosess igangsatt av Ebusco for å kreve levering og betaling fra kunden for de 45 12-meters bussene.

Ebusco startet rettslige prosesser for å søke en rask løsning på denne tvisten. Dette før igangsetting av den foreslåtte fortrinnsrettsemisjonen. Å miste ordren vil sette en betydelig belastning for Ebusco.

Den 17. oktober 2024, påla den aktuelle kunden vedlegg på noen av Ebuscos bankkontoer. Ebusco hevder de vil gjøre sitt ytterste for å løfte vedleggene så snart som mulig.

Ebusco kunngjør videre at selskapet etter å ha mottatt et kanselleringsbrev fra Connect Bus og Keolis i Sverige har oppnådd en avtale om kansellering av ordren fra begge parter. Ettersom en stor del av Connect Bus-ordren bestående av 47 busser allerede er i et avansert produksjonsstadium, er selskapet for tiden i diskusjon med ulike parter om å selge disse allerede produserte bussene til andre kunder.

Når det gjelder bestillingen av Keolis Sverige, har begge parter blitt enige om forlik om å kansellere bestillingen på 50 busser.

Avtalen på opp til 75 busser, som er angitt i den opprinnelige kontrakten forblir.  Det er blitt satt inn ytterligere detaljert i vilkårene og betingelsene, noe som forsterker denne muligheten for levering av busser til denne kunden.

For å bevare sin arbeidskapital har Ebusco i stor grad suspendert produksjonen i påvente av utfallet av rettsmøtet og fullføringen av den overveide rettighetsemisjonen.

Snuplanen og den foreslåtte fortrinnsrettsemisjonen vil bli diskutert på selskapets kommende ekstraordinære generalforsamling senere denne uken, 24. oktober 2024.

Karl Orton som et flåteansvarlig hos Keolis i Sverige sier til Bussmagasinet.se at de ikke har kansellert noen ordre. Og at det Ebusco påstår ikke stemmer.

«Det har ikke skjedd», sier Orton.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.