Ebusco reddet, i hvert fall foreløpig

Den kriserammede nederlandske elbussprodusenten Ebusco lever videre, i hvert fall foreløpig, etter ekstraordinær generalforsamling 24. oktober.

Dette skjer blant annet etter at styret har fått godkjennelse for en utvidelse av aksjekapitalen med 36 millioner euro. I tillegg har selskapet fått anledning til å åpne igjen en bankkonto som var sperret av transportselskapet Qbuzz som er en av flere europeiske operatører som ikke har mottatt bestilte busser.

Konsolideringen av aksjene skjer ved at fem av dagens aksjer blir en ny aksje. Hensikten skal være å øke verdien pr. aksje og samtidig muliggjøre en aksjeutvidelse for å få inn friske penger til den kriserammede produsenten.

Generalforsamlingen har dessuten tilsatt Christian Schreyer som ny administrerende direktør. Han har fungert i stillingen siden2. september.

Etter den ekstraordinære generalforsamlingen har Ebusco fått et pusterom, men faren er ikke over. Det gjenstår å se hvordan arbeidet går med å få inn frisk kapital til det tungt gjeldsbelastede selskapet.

Ett av problemene Ebusco har slitt med, er sterkt forsinkede leveranser. Selskapet skal ha en ordrebok med nærmere 700 busser og opsjoner på nesten 800. Med en produksjonstakt på 15 busser i måneden i det siste, går leveransene selvsagt altfor sent.

I en redningspakke godkjent på den ekstraordinære generalforsamlingen opereres det med at produksjonstakten skal økes til mellom 40 og 50 busser i måneden. Ett av elementene i dette er at bussene skal utvikles og konstrueres av Ebusco i Nederland, mens monteringen skal skje hos eksterne aktører. Det antas at dette til være kinesiske virksomheter hvor en stor del av Ebuscos sluttmontering skjer allerede i dag.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.