Det koster å lykkes med hydrogen
Diskusjonen om hydrogen som morgendagens energibærer innenfor transport ruller videre. Vi har tatt en titt på hvordan man gjør dette i Sør-Korea, et land som satser betydelig på brenselcelledrift med hydrogen.
Det sørkoreanske miljøverndepartementet har nettopp vedtatt “2025 Hydrogen Electric Vehicle Subsidy Program Guidelines” som er gjeldende fra årsskiftet. Her er det listet opp en rekke kriterier for tildeling av offentlig støtte. Bare kjøretøy som tilfredsstiller kriteriene, vil kunne få slik støtte. Effekt og rekkevidde er ikke direkte inne i kriteriene, men vil under et visst nivå resultere i redusert støtte.
Støtteprogrammet for inneværende år er ment å skulle gjelder 2000 busser og 11.000 personbiler, opp fra henholdsvis 1720 og 6800 i 2024.
Det er nettstedet BusinessKorea som meddeler dette.
Hva den offentlige støtten pr. kjøretøy er, sier ikke meldingen noe spesifikt om, men gir et par eksempler. Hyundai Motors lavgulvbuss Elec City FCEV vil motta 210 millioner won (drøyt 1,6 millioner NOK), mens normalgulvbussen Universe Fuel Cell Bus vil motta 260 millioner won (2,0 millioner NOK).
For å få full støtte kreves det en effekt på minimum 110 kW for lavgulvbusser og 160 kW for busser med normalhøyt golv. Hvis effekten er mindre, reduseres støtten med 600.000 won (4600 NOK) pr. kW. I tillegg kommer at dersom lavgulvbusser har kortere rekkevidde enn 750 km og normalgulvbusser mindre enn 960 km, vil støtten bli redusert med 60.000 won (460 NOK) pr. km.
I støtteprogrammet er det også stilt krav til leverandørene av brenselcellebusser. Leverandørene må forplikte seg til å opprette et vedlikeholdssenter i hver region med hydrogenbusser. Hvis antall busser overstiger 100 i regionen, må det opprettes to slike sentre og tre hvis regionen har over 500 hydrogendrevne busser.