Det er på Kongsberg det skjer
12. november brakte vi en artikkel om at norsk erfaring og norsk programvare ligger til grunn for forsøk med en selvkjørende Karsan-buss i Göteborg i Sverige. Det norske selskapet Applied Autonomy på Kongsberg leverer programvaren som knytter kjøretøyet sammen med driftssentralen til operatøren som er Vy Buss.
En av utfordringene med selvkjørende busser, og for den saks skyld alle typer selvkjørende kjøretøy, er at det er mange produsenter av kjøretøy og programvare. Det vil være krevende for operatørene i en driftssentral hos en bussoperatør å lære seg og håndtere forskjellige systemer. Det er her xFlow fra Applied Autonomy kommer inn i bildet ved at programvaren knytter sammen forskjellige systemer fra ulike leverandører.
Den selvkjørende Karsan-bussen som skal settes i drift i Göteborg, er av samme type som det kjøretøyet som har vært i drift i Stavanger siden 2022. Begge er et godt eksempel på hvordan programvaren fra Applied Autonomy benyttes.
I en selvkjørende buss blir sjåføren erstattet av diverse sensorer på kjøretøyet og programvare som i henhold til lovverket må kjøre like sikkert som en god, erfaren sjåfør. De forskjellige bussprodusentene får som oftest sensorer og programvare fra underleverandører. Amerikanske Adastec er en slik underleverandør til den tyrkiske bussprodusenten Karsan, men det finnes også andre tilsvarende underleverandører til andre bussprodusenter.
Karsan typegodkjenner sine kjøretøy med sensorer og programvare fra Adastec i henhold til EUs typegodkjenningsdirektiv EU 2022/1426. Inntil kjøretøyene er typegodkjent, kan de brukes i henhold til lovverk for utprøving av selvkjørende kjøretøy under utvikling.
Administrasjon av selvkjørende busser Bussene og bussjåførene hos en transportør blir administrert av en eller annen form for driftssentral. Når bussene blir selvkjørende, innebærer det selvsagt også at driftssentralen får andre oppgaver. Da skal sentralen tildele kjøreoppdrag til kjøretøy som kanskje kommer fra forskjellige produsenter med forskjellige systemer for selvkjøring.
Det er her programvaren fra Applied Autonomy kommer inn i bildet og gir driftssentralen ett grensesnitt å jobbe med, uavhengig av leverandører av busser og systemer. Programvaren av den typen Applied Autonomy leverer, er helt nødvendig for at driftssentralen skal kunne administrere selvkjørende kjøretøy. xFlow (forkortelse for Crossflow) har blant annet støtte for å assistere kjøretøyet underveis og dialog med passasjerene om bord. Systemet er også koblet opp mot veimeldingstjenester slik at kjøreplaner enkelt kan justeres ved stengte veier. Driftssentralen kan også åpne dørene på bussen hvis den av en eller annen grunn ikke kan kjøre frem til holdeplassen. xFlow kan også knyttes opp mot kollektivselskapets ruteplaner bestillingstransport og planleggere.
Fremtidsrettet
Selvkjørende eller autonome kjøretøy har uten tvil en meget stort potensial i tiden som kommer, selv om man tilsynelatende har kommet mye kortere enn mange antok for noen år siden. Blant annet har lovgivningen hengt etter den tekniske utviklingen på området. Det er spesielt to forhold som gjør at autonom kjøring vil bli stadig mer aktuelt, nemlig økonomi og en stadig større mangel på sjåfører globalt.
Det er i dette universet Applied Autonomy opererer. Selskapet ble etablert i 2017 av Kongsberg Innovation og Olav Madland som er daglig leder i selskapet. Allerede året etter leverte selskapet autonome løsninger, og i 2019 opererte selskapet en selvkjørende shuttlebuss under vinterforhold i Longyearbyen. I 2022 valgte Amerikanske Adastec Applied Autonomy som en global partner, samme år som den selvkjørende Karsan-bussen kom i drift i Stavanger
Applied Autonomy har vært involvert i en rekke autonome prosjekter rundt om i verden. Mye har dreid seg om ulike former for kollektivtransport, med slett ikke bare. Programvaren kan fint tilpasses alle typer kjøretøy og ikke minst førerløse innretninger for ulike former for interntransport. Selskapets hjemmeside er for øvrig full av eksempler på prosjekter som Applied Autonomy har vært inne i.
Vi skal likevel nevne ett spesielt prosjekt som selskapet har vært involvert i, nemlig Remote Tower til Avinor som er levert av Kongsberg Gruppen. Remote Tower er et system hvor kontrolltårnet på flyplassen i Bodø fjernkontrollerer ubemannede digitale tårn på et antall mindre flyplasser i Nord-Norge. Flere kommer til etter hvert slik at antallet i 2027 vil være oppe i 21. Dette skal være det største systemet av fjernbetjente flyplasstårn i verden. Kongsberg Gruppen leverer løsningene for flybevegelser, mens Applied Autonomy leverer løsninger for kjøretøy også på flyplasser. Applied Autonomy har gjennom samarbeidet med Karsan og ADASTEC signert avtale med Rotterdam flyplass. Applied Autonomy har ved å være etablert på Kongsberg et godt samarbeid med de store selskapene på Kongsberg. Sammen kan de oppnå markedsmuligheter.
Applied Autonomy har sitt hovedkontor på Kongsberg og har i tillegg avdelinger i Sverige og USA.