Dedikert ladenettverk for busser og lastebiler

Ladeselskapet Fastcharge AS har nylig åpnet sin første ladestasjon på Alnabru i Oslo, og flere er underveis. Dette er dedikerte ladestasjoner hvor kun busser og lastebiler får tilgang.

Ytterligere tre ladestasjoner er like rundt hjørnet. I september åpner det stasjoner på Ramsund og Furulund ved E18 i Vestfold, og i oktober åpnes en stasjon ved E6 på Rudshøgda i Innlandet. Da dekker selskapet store deler av det sentrale Østlandet. Fastcharge drifter også en ladestasjon på Kilemoen ved Hønefoss som eies av andre.

Men det er planer om flere. Ifølge selskapets ladekart gjelder dette ved E6 i Malvik, ved Rv. 4 på Raufoss, ved Rv. 7 på Gol, ved E39/E16 på Haukås ved Bergen, E34 ved Notodden, ved E39 ved Ålgård og ved E39 på Stord. Når disse stasjonene måtte komme på plass, dekkes store deler av Sør-Norge, i hvert fall for elektriske nyttekjøretøy med de beste rekkeviddene. Fra Rudshøgda til Malvik i Trøndelag er det drøyt 38 mil, og fra Vestfold til Ålgård drøyt 41.

Hullene tettes

Nå må satsingen til Fastcharge også ses i sammenheng med andre aktører på markedet. Tidligere i år ble det kjent at Uno-X Mobility gjennom oppkjøpet av Tungbil Lading AS har planer om å etablere dedikerte tungbilladere på 15 lokasjoner. Det gjelder blant annet i Østfold, på Sørlandet, Lærdal, Voss og Otta. Dette tetter igjen de de fleste av hullene i det planlagte ladenettverket til Fastcharge.

Også andre operatører står i startgropa for bygging av tungbilladere.

Høykapasitets-ladere

I ladenettverket til Fastcharge vil det være CCS-ladere med ladekapasitet fra 300 til 400 kW. Videre tar selskapet sikte på å implementere megawatt-lading som muliggjør en ladekapasitet på inntil 1000 kW. Da vil et tungt batterielektrisk kjøretøy kunne fullades på 30 til 45 minutter, den tiden det uansett tar for sjåføren å ta sin lovpålagte pause i løpet av arbeidsdagen. Laderne til Fastcharge kan betjenes med både app og ladekort.

Fastcharge ble etablert av Harald Grytten og Investeringsfondet Obligo Investment Management i 2023. Nå er også investeringsfondet Hafslund Vekst med på laget, og de to investeringsfondene skal finansiere bygging av ladestasjoner i Norge.

(Illustrasjonen er fra hjemmesiden til Fastcharge.)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.