Dobbeltnominasjon for to trafikkselskapet

Trafikkselskapene Innlandstrafikk og Kolumbus har begge fått to nominasjoner til Kollektivprisen 2024 som utdeles under Kollektivkonferansen på Radisson Blu Scandinavia i Oslo 28. november.

Konferansen har som vanlig et meget rikholdig program som angår mange sider ved kollektivtransport, og man kan som før delta både fysisk og digitalt.

Innlandstrafikk

Innlandstrafikk dekker landets største fylke, Innlandet, som oppsto ved sammenslåing av de gamle fylkene Hedmark og Oppland for noen år siden. Selskapet er nominert til Kollektivprisen 2024 for sitt arbeid med å integrere sine billetter i Entur-appen fremfor å ha sin egen app slik selskapet hadde tidligere.

Bakgrunnen er denne:

Innlandstrafikk er en av de første kollektivselskapene i Norge som tilbyr alle sine billetter kun i Entur-appen. Dette gjør det enklere og mer sømløst å reise med kollektivtransport i Innlandet, og på tvers av fylkene – et viktig bidrag for å forenkle folks liv.

I Innlandet har det vært et tett samarbeid med Entur siden de ble etablert i 2016, og Innlandstrafikk har i fellesskap med flere aktører arbeidet med nytenkning og omstilling for bransjen for å realisere sømløse reiser.

Innlandstrafikk har hatt et mål om å få alle billetter over i Entur-appen, slik at kunden kun har én app å forholde seg til i forbindelse med sin reise.

Ettersom Entur-appen har blitt grundig utviklet over flere år, så Innlandstrafikk det som fordelaktig å dra nytte av Enturs kompetanse og deres gjennomarbeidede løsning heller enn å bruke mye ressurser på å videreutvikle egen app.

Våren 2024 kunne Innlandstrafikk endelig tilby de reisende alle billetter i Entur-appen, og egen app ble avsluttet.

Skoleskyss

Den andre nominasjonen gjelder en effektivisering og automatisering av prosessen med utsendelse av vedtaksbrev til alle elever som har søkt om skoleskyss. Bakgrunnen er denne:

Innlandstrafikk planlegger skoleskyss for nærmere 23.000 elever årlig. Utsendelsen av informasjon om skyssopplegget har tidligere vært en jobb saksbehandlerne på skoleskyss har utført manuelt, og dette har vært tidkrevende.

For å effektivisere denne prosessen, satte Innlandstrafikk høsten 2023 i gang et prosjekt for å automatisere opprettelse og utsendelse av vedtaksbrev til alle elever som har søkt om skoleskyss. Prosjektet ble gjort i samarbeid med andre avdelinger i Innlandet fylkeskommune.

Dette arbeidet har resultert i at Innlandstrafikk har automatisert utsendelsen av vedtaksbrev og informasjon om skyssopplegg allerede fra skoleåret 2024/2025.

Automatiseringsprosessen blir utført av en robot som med bakgrunn i data fra Skyssweb kan opprette, adressere og sende ut vedtaksbrev basert på et sett med maler. Disse vedtakene blir også i samme prosess automatisk journalført i arkivsystemet Elements. Dette har resultert i at saksbehandlerne på skoleskyss har fått frigitt mer tid til annet arbeid som krever en manuell og mer skjønnsmessig oppfølging.

Automatiseringen av vedtaksbrev til skysselever har vært et stort framskritt og en viktig milepæl i skoleskyssen i Innlandet fylke. Med dette arbeidet har Innlandstrafikk tatt et stort skritt med tanke på nytenkning i store og tunge arbeidsprosesser. Prosjektet har også tatt i bruk allerede tilgjengelige verktøy i Innlandet fylkeskommune, og har derfor utnyttet tilgjengelige ressurser på en god måte for å effektivisere en stor prosess.

Kolumbus

Kolumbus er kollektivselskapet i Rogaland. Selskapet er nominert til prisen for KULtur, et kompetanse- og kulturbyggingsprogram som skal føre til bedre passasjeropplevelse for de reisende. Bakgrunnen er denne:

Kultur er et samarbeid mellom flere aktører, hvor både bussjåførene og operatørene sammen med Kolumbus deltar, med mål om å skape en større og felles forståelse for hva som er en god reiseopplevelse samt å utforske hvordan man kan trene kompetanse og adferd hos bussjåførene på en engasjerende og effektfull måte for å forberede seg på en ny tid med flere passasjerer, noe man anslå ville komme i forbindelse med åpning av ny bomring i Stavanger-området høsten 2018.

Med hjelp fra tjenestedesignere med erfaring fra liknende oppgaver, ble barrierer mot gode reiseopplevelser avdekket, og løsninger på disse definert. Dette resulterte i KULtur – et kompetanse- og kulturbyggingsprogram hvor man i fellesskap jobber med både organisering og praktiske forhold, skape en god og felles kultur, samt øve på sosiale ferdigheter gjennom å simulere ulike situasjoner bussjåførene kan havne i i løpet av en arbeidsdag.

Siden oppstarten i 2018 er KULtur blitt gjennomført hos samtlige selskaper som kjører på oppdrag for Kolumbus, og programmet har stadig blitt evaluert og videreutviklet. Og effekten? Jo, i takt med et økende antall reisende, har også passasjerenes tilfredshet med sjåførenes serviceinnstilling økt betraktelig – fra 3,9 til 4,5 på en fempunktsskala – og folks holdning til Kolumbus og kollektivtrafikk er også blitt positivt påvirket.

Digital anløpsbestilling

Den andre nominasjonen til Kolumbus gjelder digital teknologi for anløpsbestilling. Her dreier det seg selvsagt om båt som også er et kollektivt fremkomstmiddel i et fylke som Rogaland. Bakgrunnen er denne:

På de mange øyene rundt om i Rogaland bor det folk som trenger å komme seg til og fra hverdagens gjøremål. Noen øyer er knyttet til fastlandet med broer, mens andre er avhengige av båter for å komme seg fram. For å holde driftskostnader nede, har noen av båtrutene stopp som bare blir besøkt ved behov. For å vite hvor det skulle folk på, ble løsningen at de reisende heiste opp en garnblåse i flaggstangen på kaiene.

Dette ble beholdt frem til 2018, men viste seg å være mindre miljøeffektivt enn man hadde håpet. Båtene måtte komme tett på kaiene for å se om blåsen var oppe, og det ble dermed brukt unødvendig drivstoff. I tillegg måtte øyboerne ut i all slags vær for å heise opp og ned, og det var vanskelig å se blåsen i mørket.

Deretter ble det bestemt at reisende kunne ringe mannskapet på båtene for å bestille stopp. Slik kunne seilasen planlegges bedre i forkant, og spesielt etter elektrifisering av sambandet utgjorde dette stor forskjell. Løsningen hadde sine utfordringer. Det er krevende for mannskapet å svare på telefoner samtidig som de styrer båten, spesielt når det blir mange anrop. Det kan også gå utover sikkerheten om bord med distraksjoner underveis på turen. I tillegg ble det vanskelig å holde oversikt over manuelle forhåndsbestillinger notert ned på post-it lapper. Dessuten: Hadde naboen allerede bestilt stopp var det umulig for andre å vite om det.

Derfor har vi nå utviklet en digital løsning for dette sambandet – Byøyene utenfor Stavanger og Sandnes. Nå kan man enkelt bestille stopp via Kolumbus-appen eller på våre nettsider. Velg din kai og bestill direkte fra avgangslisten, eller søk etter reiser som inkluderer båtanløp. Her er det mulig å forhåndsbestille din reise og du kan også enkelt avbestille hvis planene endres.

Bestilling er tilgjengelig frem til avreise fra startpunkt, og informasjon om anløp sendes til båtene rett før avgang slik at de kan planlegge ruten effektivt. I tillegg får vi nå oppdatert informasjon direkte fra båtene slik at du også kan se om noen andre har «heist blåsen» i fall bestillingsfristen har utløpt. Om reisen mot formodning skulle bli innstilt, får reisende også beskjed om dette direkte på SMS eller i app.

Med denne løsningen vil det ikke bare bli enklere for lokale å reise med oss, men det vil også bli enklere for besøkende fra nært og fjernt.

Andre nominerte:

– «Mobilitet til lunsj» for sitt bidrag til lavterskel samarbeid og kompetansedeling

– AtB for å være en spydspiss for innovasjon

– Ruter og TET for sitt arbeid med kunstig intelligens

Kollektivprisen er en publikumspris der vinneren skal stemmes fram av alle de som deltar på Kollektivkonferansen 2024.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.