Alle artiklerNyheter

Danske kabotasjeregler er godkjent

EU-domstolen har gitt Danmark medhold i en sak om kabotasjekjøring med buss, hvor domstolen slår fast at Danmarks regelverk ikke er i strid med EU-retten.

Dette er en prinsipielt viktig sak også for andre land som ønsker bedre kontroll med busstransport utført av busser fra andre land enn eget.

Ren konkret dreier det seg om at Danmark i 2019 innførte et regelverk som begrenser kabotasjekjøring med buss til sju sammenhengende dager pr. kalendermåned. Innenfor disse sju dagene er det anledning til å utføre maksimalt tre transporter pr. kjøretøy. Ytterligere en forutsetning er at den utenlandske transportøren har en fellesskapstillatelse fra et annet EU/EØS-land. Formålet med de danske bestemmelsene var å hindre sosial dumping i transportsektoren, med bakgrunn at reglene i EU var uklare.

EU-kommisjonen mente at danskene med sin bestemmelse begrenset utenlandske busstransportørers muligheter til å utføre kabotasjekjøring i Danmark på en uheldig måte og i strid med EU-retten. Men nå har altså EU-domstolen avgjort at EU-kommisjonen ikke har klart å bevise at Danmark har brutt sine forpliktelser.

Spørsmålet om begrensningene i mulighetene for kabotasjekjøring med buss har også vært diskutert i Norge. Forrige regjering ønsket imidlertid å se an utfallet av EU-kommisjonens sak mot Danmark før eventuelle begrensninger kunne komme på tale. Nå er altså saken avgjort for Danmarks vedkommende.

(Illustrasjonsfoto fra NHO Transport)

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.