Daimler Truck planlegger å bygge Europas største halvoffentlige ladenettverk for tunge kjøretøy
Daimler Truck, som blant annet omfatter nyttekjøretøymerkene Mercedes-Benz og Setra, planlegger å bygge Europas største halvoffentlige ladenettverk for elektriske busser og lastebiler.
Dette ladenettverket skal bygges under merkevaren TruckCharge.
ACEA, bransjeorganisasjonen for europeiske bilprodusenter, har anslått at det trengs rundt 35.000 hurtigladepunkt med en effekt på minst 800 kW for å kunne oppnå EUs mål for reduksjon av CO2-utslipp i 2030. Foreløpig finnes det under 1000 ladepunkter for tunge nyttekjøretøy i Europa, og disse har i tillegg for liten ladekapasitet.
Under TruckCharge-paraplyen planlegger Daimler Truck å bygge 3000 ladepunkter for tunge kjøretøy til og med 2030. Når dette ladenettverket kalles halvoffentlig, har det sammenheng med at ladepunktene er tenkt bygd hos transportører og på godsterminaler, men hvor det også vil være mulig for «hvem som helst» å lade mot betaling i perioder hvor kundene ikke selv benytter dem.
Daimler Truck står også sammen med Traton Group (bl.a. Scania og MAN) og Volvo Group (Volvo og Renault) bak joint venture-selskapet Milence som har som mål å bygge 1700 høytytende offentlige ladepunkter innen utgangen av 2027. Daimler Truck mener TruckCharge vil komplettere dette på en ypperlig måte.