BYD gjør det bra i Tyskland

BYD har nettopp produsert sin buss nummer 150 for Tyskland. Men ordreboken så langt er på over 400 enheter.

Det er kinesiske Chinabuses som skriver dette.

Isolert sett er dette kanskje ikke den største saken å skrive hjem om, men den sier litt om hvordan det globale elbussmarkedet ser ut for tiden. Kineserne klarer å ferdigstille store leveranser raskt, både fordi de har bygd opp kapasiteten over lengre tid enn de europeiske produsentene og fordi det kinesiske hjemmemarkedet til en viss grad er i ferd med å bli mettet når det gjelder elbusser.

For BYD er det selvsagt en fjær i hatten å kunne fortelle om en ordrebok med over 400 enheter til Tyskland som samtidig er hjemmebasen til solide bussprodusenter som Mercedes-Benz, Setra og MAN.

Og så skal man huske på at BYD langt fra er den eneste kinesiske produsenten med godt fotfeste i Europa. Så sent som 4. november meldte vi at de 76 Ebusco-bussene som aldri er blitt levert til Nobina i Oslo, skal erstattes av tilsvarende antall fra Yutong. Dette er på mange måter et hasteoppdrag som det kanskje bare er kinesiske produsenter som kan levere på.

Men det stopper ikke her. I september fortalte vi om at Connect Bus i Sverige avbrøt en kontrakt på 47 elbusser med Ebusco. Her blir de kansellerte bussene erstattet av et tilsvarende antall fra BYD.

Konkursen hos Van Hool i vår medførte at et antall bybusser fra den tradisjonsrike belgiske bussprodusenten ikke kunne leveres. En stor del av disse bussene ser ut til å bli erstattet av tilsvarende kjøretøy fra Yutong.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.