BYD erstatter Ebusco-busser i Sverige

6. september brakte vi en melding om at Connect Bus avbrøt en kontrakt på 47 batterielektriske busser til Länstrafiken Kronoborg i Sverige. Nå melder kollega Bussmagasinet.se at de nederlandske bussene skal erstattes av kinesiske BYD.

Nå skal BYD levere samme antall busser, fordelt på 17 leddbusser og 29 toakslede 12 meter lange busser. Leddbussene er av typen K9, mens 12-metersbussene er B12. Sistnevnte ble lansert i fjor høst og kommer med bladbatterier i gulvet.

Ifølge Connect Bus har selskapet vurdert seks forskjellige alternativer. BYD kunne tilby den beste kombinasjonen av produktkvalitet og leveringstid. Bussene skal leveres neste sommer.

Nederlandske Ebusco sliter både med leveranser og med økonomien. Det var i september 2022 at Connect Bus bestilte 47 batterielektriske busser fra Ebusco. De skulle ha gått i trafikk i desember 2023, men ingen er blitt levert. Dette resulterte i at Connect Bus sa opp avtalen.

Det var ikke uventet at den nye bestillingen havnet hos en kinesisk produsent. Flere at de europeiske produsentene sliter med lange leveringstider, mens de kinesiske overveiende har god kapasitet.

Her i landet venter Nobina på et betydelig antall batterielektriske Ebusco. Også disse er bestilt i september 2022, men er ikke levert.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.