–Bussene kan ikke fjernstyres
Oslo samferdselsbyråd gikk forleden ut i media med utsagn om at de legger til grunn av bussene kan fjernstyres. Nå svarer en av verdens største bussprodusenter, Yutong med at dette er feil.
Oslos miljø- og samferdselsbyråd Marit Kristine Vea fra partiet Venstra har uttalt at de må legge til grunn at bussene kan fernstyres.
– Vi vet at det er mulig for andre produker med digitale styringssystemer. Så uten at vi kan vite dette sikkert, må vi egetlig legge til grunn at det kan være mulig, sier hun.
Med disse ordene var hele medienorge på allerten og det eksploderte på sosiale nettverk med kommentarer om at Kina styrer bussene som er i trafikk.
Men er det slik at bussene kan fjernstyres og eventuelt hvordan?
Bussmagasinet har vært i kontakt med en av verdens største bussprodusenter, Yutong. De selv mener dette ikke er mulig å fjernstyre bussene og at ryktene er usanne.
– Yutong følger et strengt internationalt regelverk. Produktdesignet er sentrert om brukersikkerhet og datasuverenitet, og det er ingen tekniske finksjoner for å fjernmanipulere kjøretøyets kjøring eller skape skjulte sikkerhetsfarer, sier Sylvie Sun hos Yutong.
Teknisk samsvar
– Yutong-busser har ikke muligheten til å fjernstyre kjøretøyets bevegelse, sier Sun og viser til bussens teknsike design.
– Yutong Intelligent Vehicle+ System er designet for å forbedre effektiviteten og brukeropplevelsen for kjøretøyadministrasjon, og funksjonene er fokusert på brukerscenarier, forklarer Sun.
– Yutong sine ekstern dataovervåking oppfyller kravene i EUs GDPR-forskrifter, og kjøretøydatatilgang og -overvåking er begrenset til kundens bruk, eller bruk av Yutongs ettersalgsserviceingeniører under forutsetning av kundeautorisasjon.
Faren for at noen skal kunne fjernstyre bussene er i følge Yutong ikke tilstede. Alle kan føle seg trygge, både passasjerer og bussjåfører.
– Yutong-kjøretøyer har ikke fjernkontroll for akselerasjon, bremsing, styring og andre funksjoner. Kontrollen over kjøretøyet er helt i hendene på sjåføren, forklarer Sun som viser til følgende:
– Gjennom UN R156 sertifiseringen av styringssystem for oppdatering av kjøretøyprogramvare, sikrer Yutong strengt sikkerheten og samsvaret med programvareoppgraderingsprosessen.
Overholdelse av forskrifter
I følge Sun så oppfyller Yutong EU og internasjonale sikkerhetsstandarder fullt ut
– Yutong har oppnådd UNR155, som er nettverkssikkerhet og UNR156 som er programvareoppdatering, sertifiseringer anerkjent av EU, som sikrer at kjøretøynettverket og programvaresystemene overholder internasjonale obligatoriske forskrifter og eliminerer uautorisert tilgang og kontroll, forklarer Sun.
– Lagring og overføring av alle kjøretøydata er i samsvar med EUs generelle databeskyttelsesforordning, forkortet som GDPR, og brukeren har full kontroll over dataene.
Forpliktelse til sikkerhet og åpent samarbeid
Sun legger til at Yutong setter alltid brukernes interesser i sentrum og følger internasjonale forskrifter og teknisk etikk.
– Produktene er sertifisert av EU og overholder EU-standarder. Yutong vil fortsette å akseptere tilsyn med en åpen holdning og bidra til global grønn mobilitet med teknologisk innovasjon.
Ruter ber Samferdselsdepartementet om råd
På den andre siden så har nå Ruter AS bedt Samferdselsdepartementet om råd etter at Politiets Sikkerhetstjeneste har sendt bekymringsmelding. PST mener det er økt fare for at etterretninger øker, og at sabotasjeforsøk er sannsynlig.
PST mener at Kina, sammen med Russland utgjør den største etterretningstrusselen mot Norge.
Ruter på sin side frykter for beredskapen om Kina skulle kunne stoppe bussene som kjører med et tastetrykk. Det er i bagrunn av denne bekymringen at Ruter AS nå har bedt Samferdselsdepartemenetet se på saken. I følge Ruter AS er det kun departementet som kan stoppe en evetuelt leveranse av busser fra for ekspempel Kina.