Bekjempelse av terrorisme på Europas bussnettverk
I en urolig verden er sikkerhet på Europas bussnettverk blitt en kritisk prioritet, noe som krever en koordinert tilnærming for å beskytte tjenester mot potensielle terrortrusler. Dette var tema for en konferanse under utstillingen Busworld i Brussel i begynnelsen av oktober.
Konferansen samlet deltakere fra transportoperatører, internasjonale organisasjoner og myndigheter for å diskutere hvordan offentlig transport kan forebygge, oppdage og reagere på ulike risikoer.
Flere innledere erkjente at åpenheten og tilgjengeligheten til busstjenester kan gjøre dem til potensielle mål. De understreket at sterke sikkerhetstiltak derfor er avgjørende for å opprettholde både passasjersikkerhet og operasjonell motstandskraft.
Alle innenfor kollektivtrafikken må delta i arbeidet med å forebygge terror og annen uønsket virksomhet. Ledelse spiller en avgjørende rolle for å skape en ansvarlig kultur. Cato Holter, beredskaps- og sikkerhetssjef i Ruter i Oslo, understreket at synlig engasjement fra toppledelsen setter tonen og at det er avgjørende å involvere sikkerhetseksperter tidlig. Hvis ledelsen er for sikker på at man er forberedt, risikerer man bare å være reaktive i stedet for å reagere forebyggende, sa han blant annet..
Menneskelig bevissthet
Mens ny teknologi gir kraftige verktøy for å avskrekke og oppdage trusler, understreket deltakerne på konferansen at sikkerhet også avhenger av menneskelig bevissthet og tett samarbeid mellom operatører, myndigheter, sjåfører og passasjerer.
Et initiativ som setter menneskelig bevissthet i forkant, er det UITP-ledede prosjektet Safe Bus Project. På Busworld ga Carmela Canonico, Senior Manager for sikkerhet hos UITP, en oversikt over det EU-finansierte initiativet som har samlet beste praksis på tvers av fem land for å styrke buss-sikkerheten.
Prosjektet har produsert håndbøker skreddersydd for sjåfører og ledere og dekker områder som planlegging, opplæring, fysisk beskyttelse, cybertrusler og samarbeid med myndigheter.
For sjåfører fokuserer veiledningen på å gjenkjenne uvanlig atferd og omstendigheter, ved å bruke enkle konsepter som å identifisere hva som er «ikke typisk» for et tidspunkt, sted eller rute. I mellomtiden tar ledernes opplæringsmateriell for seg spørsmål som depotsikkerhet, cybermotstandskraft og forretningskontinuitet. Materiellet er tilgjengelig på nett, med oversettelser på flere språk, og støttes av e-læringsmoduler.
Teknologi
Ved siden av menneskelig årvåkenhet tok konferansen for seg hvordan teknologi omformer sikkerhetslandskapet. Tiffany Groeneveld, sikkerhetssjef i HTM Personenvervoer, fremhevet at kunstig intelligens, KI, allerede blir pilotert for å oppdage våpen, forlatte gjenstander og mistenkelig oppførsel på busser. Groeneveld advarte imidlertid om at personvernlovgivningen for øyeblikket begrenser hvordan disse verktøyene kan distribueres, noe som utgjør en bemerkelsesverdig utfordring med å realisere deres fulle potensial. Denne spenningen – mellom teknologisk kapasitet og juridisk eller samfunnsmessig aksept – er fortsatt en viktig barriere for implementering.
Cybersikkerhet dukket opp som et annet kritisk tema som gjenspeiler den raske digitaliseringen av flåter og bruken av elektriske busser. Canonico advarte om at økt oppkobling uunngåelig skaper nye sårbarheter som kan utnyttes hvis robust forsvar ikke er på plass. Hun understreket imidlertid også at de samme digitale systemene gir viktige fordeler ved å integrere data fra kilder som CCTV, billettsalg og til og med sosiale medier som kan gi operatører større situasjonsbevissthet og mulighet til å ta raskere, mer informerte beslutninger som svar på trusler.
I diskusjonen ble det understreket at teknologi alene ikke er en løsning. KI kan oppdage uregelmessigheter, men den kan ikke handle effektivt på dem uten en menneskelig respons.
Samlet sett understreket debatten under konferansen at sikring av Europas bussnettverk krever både teknisk innovasjon og sterke menneskelige faktorer. Mens KI, kameraer og tilkoblede datasystemer kan støtte deteksjon og respons, er opplæring, bevissthet og samarbeid mellom operatører, myndigheter og rettshåndhevelse fortsatt sentralt.
(Illustrasjonsfoto: Safe Bus Project)
