Bare uker igjen før alle må ha ny fartsskriver for internasjonal transport

2. generasjon fartsskriver har vært et krav i alle nye kjøretøy en stund allerede, men var du klar over at en også må bytte ut den analoge og første generasjon fartsskrivere innen nyttår for å fortsatt kunne kjøre på internasjonal transport. Ikke? Da haster det å bytte.

For noen år siden ble det bestemt av EU at det skulle innføres 2. generasjon fartsskrivere i alle tunge kjøretøy. Den nye typen sender stedsposisjon og annen data direkte fra skriveren.

Alle nyregistrerte tunge kjøretøy fra 1. februar 2024 mått ha montert riktig type fartsskriver (G2V2). Tunge kjøretøy som er registrert i perioden 21. august 2023 til 31. januar 2024 med G2V1-skrivere, har frist til 18. august 2025 for å skifte til G2V2-skrivere, sier Roy H. Holm i Statens vegvesen.

Det er satt en frist til 31. desember 2024 med å skifte ut i tunge kjøretøy med analoge eller første generasjon fartsskrivere om en driver internasjonal transpprt. Men for nasjonal transport i Norge er det ikke satt en endelig dato for ettermontering.

I flere omganger så ble innføringsdatoen flyttet på, men i det siste året har datoen vært fastlåst til nyttår. Med noen få unntak om en har en mellomversjon av 2. generasjon fartsskriver G2V1 som da har frist frem til 25. august med å bytte.

I følge produsenten så finnes det nok skrivere på markedet. Men når en kommer nærmere siste frist, så kan det være vanskelig å få time til bytte av skriver. Og blir en stoppet med analog, eller gammel fartsskriver i kjøretøyet i et EU land, så regnes det som å kjøre uten skriver.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.