Alle busser fra Daimler Buser er oppkoblet

Alle nye busser fra Daimler, altså Mercedes-Benz og Setra, får nå oppkobling med en rekke digitale tjenester.

Daimler Buses ønsker å overbevise at oppkobling med digitale tjenester har noe for seg og vil derfor i en periode tilby det selskapet kalle Digital Services Package som et gratis valg for nye busser. Gratisperioden er tre år for alle dieseldrevne busser og seks år for batterielektriske busser og busser med brenselcelle. Etter gratisperioden kan kundene abonnere på pakken til en gunstig pris.

Full oversikt

Den digitale tjenestepakken for dieselbusser inneholder viktige digitale tjenester som gir kundene oversikt over kjøretøystatus og gjeldende kjøretøydriftsdata med blant annet forbruksverdier. Dette gjør at for eksempel reparasjons- eller vedlikeholdsbehov kan oppdages på et tidlig stadium og at man dermed kan unngå store skader eller følgeskader. Den digitale tjenestepakken for elbusser inkluderer også batteriovervåking, som gir oversikt over batteristatus og anbefalinger om tiltak for å forlenge batterienes levetid og overholde garantibetingelsene for høyspentbatterier.

Omniplus On Uptime pro gir kjøretøyadministrator full oversikt over bussparken.

En av tjenestene som gir et betydelig bidrag til å forbedre tilgjengeligheten og redusere totalkostnadene er Omniplus On Uptime pro. Denne digitale løsningen overvåker permanent alle relevante kjøretøysystemer og er nå inkludert i den gratis digitale tjenestepakken for både diesel- og elektriske busser fra Daimler Buses. Omniplus On Uptime pro gir både flåtestyring og verksted viktig diagnostisk informasjon i sanntid.

Også verkstedet Dette hjelper blant annet verkstedet til å forberede seg på kommende aktiviteter, kombinere reparasjons- og vedlikeholdsoppgaver og dermed redusere servicetidene. I den nettbaserte Omniplus On-portalen får verkstedene fullstendig fjerndiagnose, som viser alle aktive og lagrede feil samt miljødata, uten å måtte koble bussen fysisk til diagnoseenheten som før. I tillegg kan flåteansvarlige stole på sanntidsinformasjon om alle meldingene i førerdisplayet og kritiske statusverdier i det respektive kjøretøyet – og dermed utelukke misforståelser mellom sjåfører og backoffice-personalet.

Også verkstedet kan dra stor nytte av Omniplus On Uptime pro, ikke minst når det gjelder forebyggende vedlikehold.

Batteriovervåkning

En viktig komponent i den digitale tjenestepakken for elektriske busser er Omniplus On Battery Monitoring. Tjenesten gir en rask oversikt over tilstanden i høyspentbatteriene i en elbuss og bidrar proaktivt til å forlenge batterilevetiden og forhindre batteriskader. Analysen og vurderingen levert av Battery Monitoring er basert på batterirelevante informasjoner som batteritype, kilometeravlesning, alder, battericelletemperatur, helsetilstand og mange flere. Med Battery Monitoring mottar flåteoperatøren ikke bare detaljert informasjon om tilstanden til høyspentbatteriene i hvert kjøretøy, men også spesifikke anbefalinger om hvordan man håndterer høyspentbatteriet med forsiktighet og forlenger levetiden.

Forbruksovervåkning

En annen komponent i Digital Services Package er Omniplus On skjermtjenesten for overvåking og optimalisering av forbruksverdier. Her er det ikke bare forbruksverdiene til busser med forbrenningsmotor som kan registreres og analyseres. Omniplus On kan også nøyaktig evaluere energiforbruket til eCitaro og vise det i Omniplus On-portalen. Med alle drivtyper kan forbruket vurderes separat for fremdrift og andre forbrukere, for eksempel varme- eller klimaanlegg. Dette gir mulighet for en bedre sammenligning av de enkelte kjøretøyene og ved behov innføring av egnede tiltak for å redusere energiforbruket, for eksempel gjennom målrettet føreropplæring.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.