Mercedes-Benz eCitaro til Norgesbuss
Under et døgn etter verdenslanseringen av nye Mercedes-Benz eCitaro ble det klart at Norgesbuss har bestilt seks slike for trafikk i Oslo fra 2019. Bussen vil kunne lades både med CCS-2 plugg og Schunk Pantograf.
– Vi ser frem til å kunne kjørie i gang med Mercedes-Benz eCitaro, og det er alltid spennende å være først ute med nye produkter, skriver Henning Berthelsen hos Norgesbuss AS i en mail til Bussmagasinet.
Han kunne bekrefte at de har signert kontrakt på kjøp av seks Mercedes-Benz eCitaro for levering i 2019. Bussene er 12 meter lange og er utstyrt med NMC batterier på 250kWh, noe som gir en kjørelengde på rundt 250 kilometer i de beste forhold og garantert minst 150 kilometer.
– Fra begynnelsen vil det være kun plug-in CCS-2 kontakt på lading, men i løpet av 2019 vil pantograf fra Schunk være primærlader, skriver han videre.
Bussene som skal stå på nattlading i Persveien, like nord for Oslo sentrum vil være de første elektriske Mercedes-Benz bussene levert til Norge og blant de første i verden. Dette gikk ikke ubemerkt henn under verdenslanseringen tirsdag. Mercedes-Benz gav klart uttrykk for at de var stolte av å ha fått kontrakten på leveranse til Oslo.