Ruter i billettrøbbel – igjen

DSC_8752Innen kort tid skulle 20 av 30 nye billettmaskiner ha vært på plass i hovedstaden, men rot hos leverandører har forsinket disse med opp til 6 måneder. Nå frykter Bernt Reitan Jensen hos Ruter tapte billettinntekter for selskapet.

Problemene har stått i kø for Ruter og deres billettsystemer. Det hele startet med Flexus som skulle revolusjonere billettsystemet, men som endte med total fiasko og store pengetap. Nå er de nye og hypermoderne billettmaskinene til Ruter forsinket med opp til et halvt år.

Bernt Reitan Jensen hos Ruter sier til NRK.no at han er bekymret for styringen av prosjektet og at dette kan gi store tap i billettinntekten til selskapet.

– De som produserer billettautomatene har ikke god nok kontroll. Jeg frykter at Ruter vil tape billettinntekter på grunn av dette, sier Reitan Jensen.

I februar så var det stor ståhei under en pressekonferanse for de nye maskinene. En rekke politikere var tilstede og demonstrerte de nye maskinene som skulle ta over og rydde opp etter de gamle «Flexus» maskinene som aldri kom skikkelig i bruk.

Men samtidig er det et og annet lysglimt. Ruter sin mobilbillett i app-form er mer populær enn noen gang. Den er enkel i bruk, fungerer på de fleste mobiler og er til nå lastet ned i flere hundre tusen mobiler.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.