Første bestilling på Volvo 8900 Electric

Volvo har fått sin første bestilling på intercity- og regionbussen Volvo 8900 Electric fra länene Västmanland og Örebro i Midt-Sverige.

Det dreier seg om ikke mindre enn 60 slike busser av en totalbestilling på 106, hvorav de øvrige utgjøres av leddbussen-varianten av Volvo 7900 Electric. Volvo 8900 skal gå i nettopp regiontrafikk i Västmanland og Örebro og skal settes i trafikk tidlig i 2027.

Deler av bestillingen erstatter opprinnelig bestilte busser fra nederlandske Ebusco, men som aldri er blitt levert.

Det er en økende etterspørsel etter batterielektriske busser for intercity- og regiontrafikk i hele Europa. Foreløpig har tilbudet av slike busser vært noe begrenset, men Volvo 8900 er altså en kjøretøyserie innen dette segmentet. Bussen bygges på Volvos BZR-chassis som produseres på Volvos fabrikker i Borås og Uddevalla og med karosseri fra egyptiske MCV.

Busser bygd på BZR-chassiset kan leveres med to alle tre aksler med både normalhøyt gulv og i laventreutførelse og i lengder fra 9,5 til 14,9 meter. Videre kan bussene leveres med både CCS- og pantograflading. Motoreffekten er enten 200 eller 400 kW, og største batterikapasitet er 540 kWh.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.