Gratulerer med dagen!

I disse dager er det 30 år siden daværende bussdivisjon innenfor Daimler-Benz AG og Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH ble slått sammen under navnet EvoBus GmbH.

For to år siden skiftet selskapet navn til Daimler Buses GmbH og utgjør i dag en integrert del av Daimler Truck. Dette er kortversjonen av noe som har vært en lang suksesshistorie.

Toppsjefen i Daimler Buses, Till Oberwörter, uttrykker det slik: -I 1995 la vi fundamentet for en virkelig suksesshistorie ved å slå sammen det beste av to verdener. I dag er vi markedsleder i våre viktigste nøkkelmarkeder, og med produksjonsfasiliteter i Mannheim og Neu-Ulm er vi i dag den eneste produsenten av busser over åtte tonn med produksjon i Tyskland.

Det var noen skjær i sjøen da de to sterke selskapene med sterke merkenavn som Mercedes-Benz og Setra skulle slå seg sammen. Da 30-årsubileet kunne feires 23. februar kunne man slå fast at til tross for en humpete start har selskapet oppnådd langsiktige mål. Ett av disse målene var å beholde bussproduksjon i Tyskland, et annet å ivareta begge merkenavnene.

Etablering av et effektivt produksjonsnettverk mellom tradisjonelle Daimler-Benz i Mannheim og Kässbohrer-fabrikkene i Neu-Elm, Holýšov i Tsjekkia og Ligny-en-Barroi i Frankrike var blant nøkkelelementene i sammenslåingen. Senere har nettverket blitt supplert med fabrikker i Samano i Spania og Hoşdere i Tyrkia. De to tyske lokaliseringene spiller en nøkkelrolle i dette produksjonsnettverket. Fabrikken i Mannheim er kompetansesenter for elektriske bybusser, mens anlegget i Neu-Ulm er kompetansesenter for langrute- og turbusser med alle typer drivlinjer og samtidig er den eneste fabrikken som i dag produserer Setra turbusser.

Daimler Buses har i dag i tillegg datterselskaper i Brasil, Mexico og Nord-Amerika.

Daimler Buses har satt opp et veikart for fremtiden. Det inkluderer blant annet elektrifisering innenfor alle segmenter, og da snakker vi både om batterielektrisk drift og hydrogenbaserte teknologier. Mercedes-Bens eCitaro har vært i serieproduksjon siden 2018 som rent batterielektrisk og med brenselcellebasert rekkeviddeforlenger siden 2023. Batterielektriske Mercedes-Benz eIntouro er planlagt å følge i 2026, og Daimler-Buses planlegger å kunne tilby elektriske turbusser innen utgangen av dette tiåret.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.