Store svingninger for elbusser i Europa

Det selges stadig flere batterielektriske busser i Europa, men det varierer veldig hvordan utviklingen er fra merke til merke fra ett år til et annet.

Totalt ble det registrert 7779 elbusser i Europa i fjor, en oppgang på 22,4 prosent. Med Europa menes da de 27 EU-landene, pluss Norge, Island, Sveits og Storbritannia. Og nettopp Storbritannia er ett av de viktigste bussmarkedene med større vekst enn gjennomsnittet i verdensdelen.

Men det varierer veldig hvordan veksten fordeler seg på merker. For første gang er kinesiske Yutong markedsleder foran tyske Mercedes-Benz og nordirske Wrightbus. Yutong registrerte 1082 busser i fjor, mot 483 året før, en økning på drøyt 125 prosent. Mercedes-Benz på andreplassen økte fra 446 til 918, tilsvarende 105 prosent. Wrightbus gikk fra 469 i 2023 til 861 i fjor, en økning på 83,6 prosent.

Men aller størst økning finner vi allikevel på fjerdeplassen, hvor Iveco Bus 3egistrerte 356 busser over åtte tonn i 2023 og 821 i 2024. Det er en økning på drøyt 130 prosent. Også kinesiske BYD og de europeiske produsentene VDL og Irizar hadde en økning på elbussfronten fra 2023 til 2024.

Taperne

De store taperne fra 2023 til 2024 var MAN og Solaris som var henholdsvis nummer en og to på statistikken i 2023. MAN registrerte da 785 elbusser, men bare 435 i fjor, en tilbakegang på 44,6 prosent. Solaris gikk tilbake fra 725 til 460 registreringer, en tilbakegang på drøyt 36 prosent. Andre med tilbakegang fra 2023 til 2024 var samarbeidsselskapet BYD-Alexander Dennis og Volvo.

Markedsandeler

De varierende registreringene har selvsagt også forrykket markedsandelene fra 2023 til 2024. De fire første i 2024 oppnådde en markedsandel på over 10 prosent, nærmere bestemt slik med markedsandelen i 2023 i parentes:

Yutong 14 prosent (7,6)

Mercedes-Benz 11,8 prosent (7,0)

Wrightbus 11,1 prosent (7,4)

Iveco Bus 10,6 prosent (5,6)

I 2023 var det MAN og Solaris som hadde markedsandeler på over 10 prosent. MAN gikk tilbake fra 12,4 prosent til 5,6 prosent i fjor. De tilsvarende tallene for Solaris var 11,4 og 5,9 prosent.

Det er i det alt vesentlige bybusser som ligger i registreringstallene, og her er det anbud som gjelder i det aller meste av Europa. Det innebærer at et merke som gjør det godt ett år, ikke nødvendigvis gjør det neste år. Når det gjelder kinesiske Yutong, ligger det nok også noen turbusser og langrutevogner i registreringstallene. Nesten ingen andre leverandører av noe størrelse på det europeiske markedet kan levere slike busser med batterielektrisk drift foreløpig.

Bildet øverst: Kinesiske Yutong ble markedsleder for batterielektriske busser i Europa i fjor. Dette er en T15E som ble satt i trafikk mellom Trysil og Oslo i fjor sommer.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.