Miljøsone i Stockholm likevel?

Förvaltningsrätten i Stockholm har godkjent Stockholms bys planer om å innføre miljøsone klasse 3 i deler av sentrumsområdet. Retten anfører at det ikke finnes hjemmel for å oppheve kommunens beslutning.

Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som skriver dette. Retten har avist klager fra enkeltpersoner og selskaper. Domstolen har imidlertid kun tatt stilling til sakshåndteringen, ikke innholdet i vedtaket om miljøsonen.

Länsstyrelsen i Stockholms län har tidligere besluttet å granske Stockholm bys beslutning om å innføre miljøsone klasse 3. Hvordan denne prosessen blir påvirket av Förvaltningsrättens avgjørelse om at det ikke er gjort noen feil, er foreløpig uklart. Men länsstyrelsen kan vanskelig påberope seg at det er begått saksbehandlingsfeil.

I utgangspunktet skulle miljøsonen innføres 31. desember 2024. Stockholms trafikborgarråd, Lars Strömgren, sier i en kommentar at ambisjonen nå er å innføre miljøsonen i løpet av våren. Fra før har EU-kommisjonen uttalt at man ikke har noen innvendinger mot innføring av miljøsone i Stockholm.

Miljøsone klasse 3 er den strengeste type miljøsone. Disse kjøretøyene får kjøre i slike miljøsoner:

– Lette og tunge batterielektriske kjøretøy av alle slag

– Lette og tunge brenselcellekjøretøy av alle slag

– Lette og tunge gassdrevne kjøretøy som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6

– Tunge ladehybrider som tilfredsstiller utslippskravene i Euro 6

Ettersom få av dagens turbusser tilfredsstiller de fire kategoriene, er det særlig reiselivsnæringen dette går ut over.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.