Jo da, Irizar produserer også elbusser
Vi forbinder gjerne spanske Irizar med tur- og langrutebusser, men konsernet har også en egen fabrikk for produksjon av batterielektriske busser, Irizar e-mobility.
Irizar e-mobility ble etablert som eget selskap i 2016, men Irizar startet elbuss-æraen tre år tidligere ved å lansere sin aller første elbuss i 2013. Hopper vi frem til 2018, åpnet Irizar e-mobility en egen fabrikk som bare skal produsere elektriske busser. Ifølge selskapet er dette den første rene elbussfabrikken i Europa.
Irizar e-mobility har bygd stein på stein når det gjelder elektriske busser og har i stor utstrekning gått under radaren her hjemme. I andre deler av Europa har elbussene fra Irizar fått bedre fotfeste, og allerede i 2022 var rundt 800 Irizar elbusser i drift. I 2024 leverte Irizar e-mobility sin 1 elektriske buss nr. 1000.
Irizar e-mobility ligger i tilknytning til hovedfabrikken utenfor San Sebastian helt nord i Spania. Bare noen meter unna ligger også Irizars egen batterifabrikk. Har monteres det komplette batterier Her settes det sammen komplette batterier basert på battericeller fra hovedprodusentene. LFP, NMC og LTO. Dermed har man batteriekspertisen i eget hus, og Irizar e-mobility designer modulene og batteripakkene samt BMS (batterihåndteringssystem), relatert programvare og elektronikk. Selskapet produserer for tiden 3. generasjon batterier.
Moderne fabrikk
Fabrikken til Irizar e-mobility er uten tvil den mest moderne bussfabrikken vi har hatt anledning til å besøke. Det er særlig to ting som preger denne fabrikken, utstrakt bruk av all slags avansert teknologi og et fabrikkgolv som er minst like rent som stuegolvet hemme hos oss. Begge deler gjør at blant annet journalister ikke kan bevege seg rundt i fabrikken, men man har likevel god oversikt fra et konferanserom med panoramavinduer.

Ikke bare produserer denne fabrikken utelukkende elektriske busser, men også fabrikken i seg selv er meget miljøvennlig. Her er man selvforsynt med fornybar energi fra den største solcelleparken i Baskerland-regionen i Spania. Fabrikken tilfredsstiller miljøstandardene ISO 14001 og ISO 14064.
Irizar e-mobility har nylig blitt tildelt EcoVadis gullmedalje som en anerkjennelse for sitt engasjement for bærekraft og miljø. Denne anerkjennelsen plasserer fabrikken blant de fem prosent beste bedriftene som er evaluert for bærekraftig praksis innen områdene miljø, arbeidspraksis og menneskerettigheter, etisk atferd og bærekraftige kjøp, ifølge Irizar.
Bussprogrammet
Irizars elbuss-program har frem til nå bestått av kjøretøyseriene Irizar ie bus og Irizar ie tram. Begge kommer i lengder på 12 og 18 meter, sistnevnte selvsagt som leddbuss. ie bus finnes også i en variant på 10 meter. Det er først og fremst karosseriet som skiller de to seriene. Ie bus er en konvensjonell lavgulvs bybuss, mens ie tram har et finere og trikkelignende karosseri som gjerne benyttes på BRT-linjer og andre raske busslinjer.

Teknisk er de to elbuss-seriene så godt som identiske. Bussene leveres med et bredt spekter av batteripakker tilpasset kundenes behov. Batterikapasiteten kan være inntil 714 kWh for leddbusser og 510 kWh for 10- og 12-meters busser. Men Irizar e-mobility argumenterer gjerne for at man ikke skal velge unødig store batteripakker, ettersom dette naturlig nok går ut over nyttelasten. Særlig kan det være aktuelt å gå ned på batteristørrelsen hvis man kombinerer med ultra rask lading ved hjelp av pantograf på holdeplassene.
Bussene kan lades både med Combo2-kontakt og pantograf. Med kontakt er største ladeeffekt inntil 150 kW for 10- og 12-meters busser og 200 kW for leddbussene. Med pantograf er maksimal ladeeffekt 450 kW for de single bussene og 600 kW for leddbussene.

Nyeste tilskudd
På høstparten introduserte Irizar en tredje bussvariant, Irizar i3le. Dette er en elektrisk variant av Irizar i3 som også leveres med forbrenningsmotoren. i3le er en laventrebuss som leveres i lengder på 12,75 meter (to-akslet) og 14,9 meter (tre-akslet). Dette er altså en klasse 2-buss som gjør at Irizar nå også har varianter for intercity-segmentet.

Det finnes forskjellige batteripakker, men den toakslede varianten kan ha batterikapasitet inntil 528 kWh. Dette skal kunne gi en rekkevidde på over 400 km, selvsagt avhengig av kjøreforhold og temperatur. Den treakslede bussen kan ha en batterikapasitet på inntil 716 kWh, og da skal rekkevidden under gunstige forhold være over 500 km. Ladekapasiteten er inntil 300 kW med kontakt eller pantograf.
Hele elbuss-programmet til Irizar kan leveres med alt av sikkerhetsutstyr, inklusive kameraspeil. Alle elektriske kjøretøyer fra Irizar tilfredsstiller de høyeste sikkerhetsstandardene innenfor rammen av den nye GSR2-forskriften.
Service
Irizar har egne servicepunkter i alle de store landene i Vest-Europa, samt Bulgaria. Nå står ikke den spanske bussprodusenten på bar bakke i andre markeder heller. På grunn av det sterke samarbeidet med Scania når det gjelder chassiskomponenter for turbuss og langruter vil Scania normalt være servicepartner der Irizar ikke har egne anlegg.
Trofast kunde
En av de første dagene av februar får vi en melding om at Emilie Weber i Luxemburg nettopp har bestilt 11 Irizar ie bus fordelt på ni 12-metersbusser og to 18-meters leddbusser. Ikke et imponerende antall i seg selv, men vi snakker altså om ett at Europas minste land med knappe 670.000 innbyggere. Minst like viktig for Irizar er det nok at Emilie Weber, som er en av de største busstransportørene i det lille landet, var en av de aller første kundene til Irizar e-mobility tilbake i 2018 da selskapet bare hadde produsert rundt 100 busser.
Bildet øverst: Irizar e-mobility ligger i tilknytning til hovedfabrikken utenfor San Sebastian i Nord-Spania. (Foto: Irizar)