Irizar har 3000 ansatte og en milliard euro i omsetning

Buss Magasinet har hatt anledning til å besøke hovedkvarteret til den spanske bussprodusenten Irizar like ved San Sebastian i Nord-Spania. Virksomheten som ble etablert allerede i 1889, hadde i 2024 rundt 3000 ansatte og en omsetning på en milliard euro.

Anledningen til fabrikkbesøket var at vi fikk være med Scania for blant annet å inspisere to turbusser til norske kunder. Mange av tur- og langrutebussene Scania omsetter i Norge, får karosseri fra Irizar.

Også i en større sammenheng er det et betydelig samarbeid mellom Scania og den spanske produsenten. Så mye som mellom 60 og 70 prosent av Irizars turbuss/langrute-produksjon bygger på chassiser fra Scania. Eller chassis er en upresis beskrivelse ettersom det er snakk om to komponentgrupper, en med foraksel og styresystem og en med bakaksel, motor og girkasse, midlertidig satt sammen til et transportchassis og deretter montert inn i et selvbærende karosseri på Irizar-fabrikken.

Selv om det går mest i tur- og langrutebusser med Scania-logoen i fronten, så har Scania i utgangspunktet tilgang til hele Irizar-programmet, noe som kan være aktuelt med tanke på anbudsmarkedet.

Så mye som mellom 60 og 70 prosent av Irizars turbussproduksjon bygger på chassiser fra Scania.

Irizar har imidlertid ikke låst seg til å benytte chassiskomponenter fra Scania. Også andre kjøretøyprodusenter som Volvo, Mercedes-Benz og MAN er inne i bildet. I tillegg produserer Irizar busser under sitt eget merke. Da er det snakk om innkjøpte chassiskomponenter fra DAF og ZF.

Den nordre delen av Spania er landets viktigste industriområde med mye kompetanse på alle hold. Dette innebærer at Irizar har kunnet knytte til seg en rekke særdeles kompetente underleverandører.

Kjøretøyprogrammet

Her hjemme tenker vi nok først og fremst på Irizar som leverandør av høykvalitets turbusser og langrutevogner, men kjøretøyprogrammet er mer omfattende enn som så. På toppen finner vi Irizar i8 som er produsentens fremste premium-produkt og som Irizar selv karakteriserer som «A technological masterpiece» i sine presentasjoner. En slik buss til Bergen Turbuss AS sto til klargjøring under vårt besøk i desember.

Under denne finner vi i6S som Irizar selv hevder er den mest effektive turbussen i selskapets historie. En slik buss var nesten klar for levering til Arnor E. Jenssen Turbusstransport AS under vårt besøk. Det var den femte i rekken på kort tid til dette selskapet, alle levert med gassmotorer.

I6S er et veldig fleksibelt konsept som også egner seg godt for langruter. Bussen kan leveres i opptil 15 meters lengde, med midt eller bakdør, og i to forskjellige høyder (3,73 og 3,93m).

Irizar i6S er snart i produksjon i en hydrogen-variant med brenselceller og en rekkevidde på 1000 km med full hydrogentank. Prototypen ble vist på FIAA-messen i Madrid i oktober.

Irizar i6S går å være det mest effektive og fleksible turbussen fra den spanske produsenten. I6S egner seg også godt som langrute. Foto: Irizar

Videre nedover i programmet finner vi i6 (uten S) og i4. Begge er allsidige busser for fleksibelt bruk og hvor i4 først og fremst er rutebussen i programmet. Lengst ned på skalaen er laventrebussen i3, først og fremst beregnet på intercity- og bytrafikk.

Hele programmet kan selvsagt leveres med dieselmotorer (også HVO), men vi merker oss også at alle seriene, bortsett fra i3, har utførelser for flytende biogass. Alle varianter, bortsett fra flaggskipet i8, kan dessuten leveres i hybride varianter, og i4 og i3 kan leveres for komprimert biogass. i3 finnes også i en batterielektrisk variant, men Irizars elbussproduksjon kommer vi tilbake til i en egen artikkel.

Irizar i4 er en av rutebussvariantene til Irizar. Foto: Irizar

Om Irizar-gruppen

Irizar ble grunnlagt så tidlig som i 1889 av José Antonio Irizar og produserte i starten jernskoning og andre jernkomponenter til hestekjøretøy. Etter hvert ble det også produksjon av komplette hestetrukne kjøretøy, og da gjerne av det mer forseggjorte slaget.

Irizar fulgte imidlertid godt med på utviklingen og så at motoriserte kjøretøy etter hvert ville ta over fra hestetrukne. Den første turbussen ble produsert i 1928. Det var et 22-seters kjøretøy bygd på et chassis kunden selv hadde hentet fra Frankrike. Derfra har utviklingen gått stadig videre til det vi ser i dag.

I dag er Irizar en gruppe av selskaper som opererer innenfor seks forretningsområder. Disse er passasjertransport, motorer og generatorer, energi, elektronikk, oppkobling og e-mobility. Sistnevnte har produksjon av batterielektriske busser.

Glimt fra sluttmonteringen på Irizar-fabrikken.

Alt i alt er det snakk om 22 egne selskaper og 13 produksjonsenheter. Hvis vi konsentrerer oss om busser, så foregår produksjonen i Spania, Marokko (fra 1996), Brasil (fra 1998) Mexico (fra 1999), Sør-Afrika (fra 2004) og Australia (fra 2006). Den lille produsenten, nærmest ei smie, etablert i 1889, er altså blitt et verdensomspennende konsern. Total kapasitet i gruppen er 4000 busser i året, hvorav halvparten i Spania.

Irizar er selvsagt sterk på hjemmemarkedet, med en markedsandel på rundt 40 prosent. I Europa ligger markedsandelen på mellom 15 og 20 prosent.

Irizar har en veldig fleksibel produksjon som gir kundene store valgmuligheter når det gjelder å skape nettopp sin buss. Fabrikken fokuserer sterkt på teknologi, design og sikkerhet.

Bildet øverst viser Irizar-flaggskipet i8. Foto: Irizar

Irizar kan levere løsninger for flytende eller komprimert biogass i mesteparten av bussprogrammet. I denne i6S til Arnor Jenssen Turbusstransport AS, den femte i rekken, er det flytende biogass som gjelder.
Irizar i6S ble vist i hydrogenutførelse på FIAA-messen i Madrid i oktober.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.