Oppgang internasjonalt for bussene i 2024

Det ble en oppgang på 14,8 prosent for busser over 3,5 tonn i Europa i 2024. Batterielektriske busser hadde en større fremgang, 23,8 prosent.

Det er årsstatitikken fra ACEA, organisasjonen for europeiske bilprodusenter, som viser dette. I statistikken defineres Europa som 27 EU-land, de tre EFTA-landene Island, Norge og Sveits, samt Storbritannia som står utenfor alt.

I alt ble det registrert 45.867 busser over 3,5 tonn i fjor, mot 39.953 i 2023 en oppgang på 14,8 prosent. Andelen batterielektriske busser utgjorde 9.076 enheter, mot 7.331 i 2023, en oppgang på 23,8 prosent. Og så ser vi at dieselbussene fortsatt er i stort flertall, med 30.154 registrert i fjor, mot 25.187 året før, en økning på 19,7 prosent. Plug in-hybrider regnes i statistikken sammen med batterielektriske busser. Andre hybride busser har en tilbakegang på17,3 prosent, mens gruppen «Andre», som omfatter busser med brenselceller, CNG-busser, busser drevet med propan, etanol og eventuelle andre drivstoffer har en samlet tilbakegang på 1,0 prosent. Vi vet at busser med brenselceller har hatt en økning, men hvor stor kan vi altså ikke lese ut av statistikken.

Av de store landene er det særlig Storbritannia, Spania og Italia som bidrar til vekst, med økning på henholdsvis 56,7, 10,3 og 26,7 prosent. Videre er Frankrike opp 2,2 prosent, mens størst av alle, Tyskland, noterer seg en tilbakegang på 2,0 prosent.

Som vanlig er det store variasjoner fra land til land. Når det gjelder totalmarkedet, slår ingen Hellas, med en økning på hele 246,8 prosent, fulgt av Nederland med 126 prosent og Finland 125,3 prosent. I motsatt ende har ingen større tilbakegang enn Slovakia med 68,2 prosent og Kypros med 59,5 prosent.

Når det gjelder batterielektriske busser er forskjellene enda større. Størst vekt her hadde Hellas. En økning fra 7 busser i 2023 til 271 i fjor betyr en økning på hele 3771,4 prosent. Nummer to i denne sammenhengen er Tsjekkia som tilsvarende økte fra 6 til 59 elbusser, en fremgang på 883,3 prosent. I motsatt ende finner vi Kroatia og Slovakia med en tilbakegang på 100 prosent, altså til null fra henholdsvis 1 og 11 elbusser i 2023. Små tall gir lett store utslag.

Norden

Også i vår del av verden er det store utslag. De som skiller seg ut med positive tall er Finland og Danmark. I totalmarkedet økte Finland fra 249 til 561 enheter, en økning på 125,3 prosent. Elbussene økte mer, fra 106 til 319, tilsvarende 200,9 prosent. I Danmark økte totalmarkedet fra 388 i 2023 til 506 i fjor, en oppgang på 30,4 prosent. Også her økte elbussene mer, fra 201 til 369, som gir en vekst på 83,6 prosent.

Her hjemme var totalmarkedet 1032 busser i 2023 og 856 i fjor. Det gir en tilbakegang på 16,9 prosent. Men dieselbussene hadde en klart positiv utvikling, fra 364 til479, en oppgang på 31,6 prosent. Elbussene gikk tilbake fra 571 til 364, minus 36,3 prosent. Sverige gikk enda litt mer tilbake, i totalmarkedet fra 1118 til 783 enheter, som tilsvarer 30 prosent. Elbussene hadde en tilbakegang fra 312 ril 248, som er 20,5 prosent.

Typisk for hele Norden er at hybrid- og gassbusser har hatt en kraftig tilbakegang og er snart ute av statistikken. Når det gjelder elbusser i Sverige og Norge, burde utviklingen ha vært langt bedre i begge land, men leveringsvansker, blant annet fra kriserammede Ebusco, har ført til den nevnte negative utviklingen, eller i hvert fall det meste av den.

Generell nedgang

Statistikken fra ASEA viser også registreringstall for varebiler og lastebiler. I likhet med buss viser varebiler en økning, nærmere bestemt 6,9 prosent. Innenfor mellomtunge lastebiler, fra 3,5 til 16 tonn, er det også en generell økning på 7,2 prosent, men tilbakegang på 11,1 prosent for batterielektriske. For lastebiler over 16 tonn er det snakk om en generell tilbakegang på 8,1 prosent, mens elbilene økte med 31,5 prosent. Ettersom tunge lastebiler er den klart dominerende gruppen, er det ingen tvil om at produsentene av tunge kjøretøy totalt har hatt en tilbakegang.

Hele ACEA-statistikken i engelsk språkformkan du lese HER.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.