Bussene tilbake på Scania Winter
For første gang på noen år er bussene tilbake på vinterarrangementet Scania Winter. Det var betydelig interesse fra bussfolket.
Sammen med storkunder på lastebil var rundt 20 fra bussbransjen invitert til Scania Winter 23. januar. De to demobussene Scania stilte med ble hyppig prøvekjørt de timene Bussmagasinet.no var til stede.
Bildet øverst viser salgssjef Espen Fremstad foran de to turbussene som var til stede på Scania Winter, Scania Irizar i8 til venstre og Scania Touring HD til høyre.
Scania Irizar i8
Den ene av demobussene er en Scania Irizar i8. Vi har hatt en presentasjon av den tidligere i forbindelse med et fabrikkbesøk hos Irizar i begynnelsen av desember. i8 er flaggskipet hos den spanske produsenten. Dette er en meget forseggjort turbuss med det meste som kan leveres av utstyr. Bussen har Scania-motoren DC13 165 (12,7 liter) på 500 hk og et dreiemoment på 2550 Nm. Videre er den utstyrt med den automatiserte Scania-girkassen Opticruise GRSO895R med 12 girtrinn og retarder.
Bussen har en lengde på 13,2 meter som gir et bagasjevolum på 12,2 kubikkmeter. Antall sitteplasser er 53 pluss guide og sjåfør. Av utstyr kan nevnes kjøkken, dynamisk elektrohydraulisk servostyring, elektroniske speil, kamera som dekker hele veien rundt bussen, kollisjonsbeskyttelsen Front impact protection (R29) og en ny generasjon blindsonevarsling som inkluderer varsling av mye trafikanter.
Når perioden som demobuss er over, skal denne bussen i trafikk hos Turbuss Bergen AS.
Scania Touring HD
Den andre demobussen på Scania Winter er en Scania Touring HD bygd hos kinesiske Higer som Scania har hatt et samarbeid med i mange år. Bussen er på 13,3 meter med 53 passasjerplasser pluss guide og sjåfør. Bussen er utstyrt med samme motor og girsystem som Irizar i8 omtalt ovenfor. Også her er det snakk om kjøkken, 360 graders kamerasystem og dynamisk elektrohydraulisk servostyring.
Begge bussene har for øvrig Scanias nye digitale dashbord hvor sjåføren blant annet har mulighet for å velge forskjellige visninger etter behov.
Scania har hatt et langvarig samarbeid med begge karosserifabrikkene. Salgssjef for buss hos Norsk Scania, Espen Fremstad, sier at begge fabrikkene utfyller hverandre når det gjelder hva Scania kan tilby innenfor turbusser og langruter. Irizar kan nærmest levere «alt» og har svært brede muligheter når det gjelder kundetilpasninger. Touring fra Higer er også velutstyrt, men fremstår som en noe mer nøktern buss enn Irizar. Dette gjør selvsagt Scania Touring til en rimeligere buss som også egner seg godt å ta til Norge som lagerbil. Det gir kort leveringstid som er et viktig argument for enkelte busskunder.
Veien videre
Etter at Scania la ned sin egen bussfabrikk satser den svenske produsenten på eksterne karosserifabrikker som kan bygge på Scanias chassiser. Både Irizar og Higer leverer et bredt bussprogram, også når det gjelder rutebusser av forskjellig slag. Scania har tilgang til det meste fra begge fabrikkene. – Mye av dette kan være interessant i anbudsmarkedet, og vi utelukker heller ikke busser fra andre karosserileverandører, sier Fremstad.
Scania 80 år i Norge
På Scania Winter blir det også markert at Scania kan feire 80 år i Norge. Selskapet har en tradisjonsrik historie i Norge. Det var rett etter andre verdenskrig at skogeier Fritz Anker Rasch fikk tilbud om å være AB Scania Vabis sin representant i Norge. Han stiftet selskapet sammen med godseier Carl Otto Løvenskiold og premierløytnant Edvard Vethe.
Den aller første kontrakten til Norsk Scania er den som blir omtalt som Statskontrakten. Det var 200 busser som skulle leveres i Norge så fort krigen var over.
I 1952 overtok Christian Ringnes ledelsen av Norsk Scania-Vabis. Den 35 år gamle juristen hadde ingen erfaring fra bilbransjen, men så en utfordring i å bygge opp en ny og ukjent merkevare i Norge. Han ble også etter hvert eier av selskapet som hadde flere frittstående forhandlere over hele landet.
Scania CV AB ble i 1999 eneeier i Norsk Scania etter at den norske importøren stadig hadde kjøpt opp frittstående forhandlere. Siste forhandler som ble en del av Norsk Scania var Alstad Auto i Molde 2017. Det siste anlegget som ble etablert ligger i Sande i Vestfold, og det åpnet i 2021.