Kjettingfør landet rundt
I skrivende stund er det mer eller mindre kjettingfør over hele landet. Men hvordan skal en kunne velge rett type kjettinger og hvordan legges disse på?
Norsk vinter er veldig uforutsigbar. Det kan være nydelig snøføre den ene timen, og slaps eller is timen etter. Da er det viktig å kunne sko bussen riktig.
Det finnes en rekke ulike type kjettinger. Alt fra lettkjettinger som er enkle til å legge på, til tunge piggkjettinger som veier litt i det de legges på. Automatiske kjettinger, som OnSpot er også gode i nøden, men disse teller ikke som lovpålagt antall kjettinger. De kommer i tillegg. Men busser burde hatt OnSpot som standard i Norge.
På lavgulv og laventre busser så er det ofte begrenset med plass i hjulhus. Men stort sett er alle leverandører klar over kravet vi har til å kunne ha på kjettinger, så det skal være plass til minst lettkjettinger. OnSpot på lavgulvsbuss er en utfordring. Det er ikke plass nok slik at kjettingen får henge fritt når de ikke er i bruk. Men produsenter ser på ulike løsninger også for disse.
På turbusser så er det ofte plass nok til å få på kjettinger. En må huske å løfte den helt på kuftfjæringen. Det forenkler jobben. Og har en kloss til å kjøre opp på, så blir det enda enklere.
Det viktigste er å legge ut kjettingen på makrell. Parallelt med hjulene. Utsiden med (piggene ned mot marken) og låsen inn mot hjul. Så når en har sjekket at kjettingen er helt og alle tverrlenker er hele, så tar en tak med begge hender på langsiden og ruller de over hjulet. Legger den så riktig på som mulig også neders. Kjør så frem en god meter og sett på lås på innsiden. Så justerer en alle tverrlenker og på med lås på utsiden. Kjør så noen meter og juster både innsiden og utsiden. Etterjuster om nødvendig og påse at den ikke er for slakk.
Husk å feste justeringslenke så den ikke slå i hjulbuen. Det kan for bli dyrt.
Og følg med at ikke det ryker en tverrlenke. Den kan gjør mye skade på bussen. Derfor bør en lytte mens en kjører og holde rolig tempo. Kjettinger holder lengst om en holder rundt 40-45 km/t. Og ikke over 60KM/t. Da ryker de raskt.
Prøv også å ikke spinne med de. Da kan de gå i stykker og kile seg mellom hjulene. Da får en masse jobb med å få de av igjen.
Når en er ferdig med veistrekninger som krever kjettinger, så er de lette å få av. Bare se til at lås er øverst på dekket. Sving ut kjettingen foran og bak dekk, og kjør av. Rist av snø og slaps. Og heng de opp i kjettingluke. Da er de klare til neste gang. Husk å melde inn skader, så ikke neste sjåfør står fast i en bakke med et sett ødelagte kjettinger.