To milepæler for Solaris

Like før årsskiftet har den polske bussprodusenten Solaris oppnådd to milepæler, nærmere bestemt første buss med batteri-pass og første ordre fra USA.

I juli 2023 vedtok EU-parlamentet og EU-rådet en ny bestemmelse (EU 2023/1542) som foreskriver at alle batterier må leveres med et digitalt pass fra 18. februar 2027. Batteri-passet skal være et digitalt dokument med detaljert informasjon om selve batteriet med konstruksjon, opprinnelse for råvarene som blir benyttet, påvirkning på miljøet og nødvendige data for en bærekraftig resirkulering.

Solaris har nå levert verdens første batterielektriske buss med et slikt digitalt pass. Bussen er en leddbuss av typen Urbino 18 electric levert til BVG Berlin. Bussen er levert med Solaris høyenergibatterier med en samlet kapasitet på 700 kWh. Den inngår i en leveranse på 50 elektriske leddbusser som skal være sluttført i løpet av 2025. Alle bussene skal ha digitalt batteri-pass.

Første USA-ordre

For et halvt år siden annonserte Solaris sin strategiplan for 2026. Den hadde blant annet et punkt om inntreden på det nordamerikanske marked med utslippsfrie busser i løpet av 2026.

Og nå forteller selskapet at man har mottatt den første ordren fra USA. Den omfatter to batterielektriske busser på 40 fot (12,2 meter) og to batterielektriske leddbusser på 60 fot (18,3 meter). Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere inntil 12 busser. Leveransen er forventet annet halvår 2026. Det er operatøren King County Metro som skal drifte de første Solaris-bussene.

Bussene er basert på en plattform som er utviklet spesielt for det nordamerikanske marked, med de krav som gjelder der.

Bildet øverst viser den første bussen med digitalt batteri-pass.

Solaris har fått sin første ordre på utslippsfrie buser fra USA.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.