Kraftig økning av elbusser i Italia

Vi har vendt oss til en kraftig økning av batterielektriske busser i vår del av Europa. Men snur vi oss til den søndre delen av kontinentet, ser vi samme trenden, en økning på hele 92,1 prosent i Italia i årets første 11 måneder.

Dette fremgår av data fra statistikkbyrået Anfia og gjengitt i Sustainable Bus.

Nå skulle man kanskje tro at Iveco med hovedkontor i norditalienske Milano skulle være størst på elbusser, men det er faktisk ikke tilfelle. Markedsleder er polske Solaris med Iveco Bus henvist til andreplassen.

Italia er et stort marked sammenlignet med Norge, men så er da også befolkningstallet oppe i 59 millioner. Frem til 30 november var det registrert rundt 5.700 nye busser totalt. Av dette utgjorde elbusser 755 enheter, opp fra 393 i samme periode i fjor. Det gir en vekst på 92,1 prosent. Og markedsandelen med batteridrift er 13,25 prosent. Av rene bybusser (klasse 1) ble det registrert 674 enheter, som utgjør 33,2 prosent av alle registrerte klasse 1 busser.

Markedsleder for elbusser frem til 30. november var altså Solaris med 157 enheter, som gir en markedsandel på 20,8 prosent. Deretter følger Iveco buss med 126 busser og en markedsandel på 16,7 prosent.

Italia ar et marked med veldig mange merker representert, særlig innenfor batterielektriske busser. Etter de to markedslederne ovenfor vises rekkefølgen nedenunder for elbusser:

Karsan 111, Daimler Buses 61, Yutong 53, BYD 50, MAN 48, Rampini 43, Menarini 21, Otokar 17, Foton 7, Tecnobus 6, Yaxing Cizaris 5, Izusu 4, King Long 3 og nederst TAM Europe, Higer, VDL og Suzhou Eagle med 1 hver.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.