Iveco med elbuss med normalhøyt gulv

Iveco presenterte for få dager siden en ny variant i den populære Crossway-serien. Det er en elbuss med gjennomgående normalhøyt gulv som kan leveres fra første halvdel av 2025.

Crossway finnes fra før i en laventre-utførelse med batteridrift. Når serien nå også kommer med batteridrift i kombinasjon med normalhøyt gulv, er det en variant som foreløpig ikke møter så mange konkurrenter. Samtidig er det en variant mange ønsker når det gjelder elektrisk drift ute i distriktene og som skolebuss.

Den nye varianten av Crossway Elec er basert på tilsvarende diesel- og gassversjoner og kan leveres både i klasse 2 og 3. Bussen kan produseres med tre, fire eller seks batteripakker på hver 70 kWh, altså fra 210 til 420 kWh samlet batterikapasitet. En eller to batteripakker kan plasseres i det som ellers er motorrommet på en buss med forbrenningsmotor, mens to monteres på taket. Hvis kunden ønsker maksimal batterikapasitet, plasseres de to siste batteripakkene i bagasjerommet under gulvet. Med seks batteripakker skal rekkevidden være inntil 500 km.

Bussen har en elektrisk motor fra Siemens og er på 290 kW.

Lanseringen skjedde på bussmessen Autocar Expo i Lyon i Frankrike med en 13-metersvariant med fire batteripakker. Da er bagasjeplassen på 6,2 kubikkmeter, samme som i dieselversjonen. Samme buss i 12-metrsutførelse får et bagasjerom på 5,1 kubikkmeter. Tilgjengelig pressestoff sier ikke noe om hvor mye de to siste batteripakkene stjeler av bagasjekapasiteten.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.