– Kjøp kinesisk eller parker utenfor miljøsonen
Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP – Miljöpartiet)) har pådratt seg vrede av de som skal leve av turbusser i Stockholm. Han har uttalt noe i retning av at hvis det bare er tilgjengelig elektriske turbusser produsert i Kina, så må selskapene anskaffe det eller parkere utenfor miljøsonen.
Det er vår svenske kollega Bussmagasinet.se som melder dette. Debatten om miljøsonen skjedde etter en busstur for politikere og representanter for næringslivet i Stockholm for å vise hvilke utfordringer og problemer turbussbransjen står overfor i den svenske hovedstaden.
Vi har tidligere skrevet om at politikere i Stockholm ønsker å innføre miljøsone klasse 3 i deler av Stockholm. I denne soneklassen tillates bare elbusser, brenselcellebusser, gassbusser som tilfredsstiller Euro 6, og ladehybrider i utslippsklasse Euro 6. Det finnes ingen turbusser som tilfredsstiller disse kravene produsert i Europa. Et unntak er Scania som nå kan levere en langrutebuss som drives med flytende biogass. Den passer best på langruter som kjører regelmessig, men kanskje i mindre grad til turisttrafikk hvor bussen kan bli stående i ro i lengre perioder i lavsesong. I tillegg finnes det bare 29 tankstasjoner for flytende biogass i hele Sverige. Tre av disse finnes i Stockholms-regionen, men en av dem skal snart avvikles.
Det var bransjesjef Anna Grönlund i bransjeorganisasjonen Sveriges Bussföretag som tok opp spørsmålet om muligheten for dispensasjon for fortsatt å bruke dagens turbusser når miljøsonen innføres. – Vi er i prinsippet ikke mot den nye miljøsonen. Det vi reagerer på, er tidspunktet for innføringen, mangel på dialog og at vi ikke får rimelige muligheter til å leve opp til kravene, sa hun.
Under bussturen ble det påpekt at forholdene for turbussene i deler av Stockholm stadig er blitt vanskeligere. Dette forverres ytterligere når miljøsonen innføres, blant annet ved at busser som ikke tilfredsstiller sonekravene, i mange tilfeller må kjøre lange omveier for å komme dit de skal.
Nå er det ikke bare turbussoperatørene som taper inntekter på forverret fremkommelighet, men også næringslivet. Dette er beregnet til 330 millioner svenske kroner i året, hvorav 20 millioner faller på bussoperatørene.
Debatten om kommende miljøsone i Stockholm vil uten tvil fortsette, og siste ord er nok ikke sagt.
Bildet: Ingen europeiske produsenter kan foreløpig levere elektriske turbusser. Denne kinesiske turbussen går på norske skilter.