Dramatisk bilde av kollektivtrafikken

Transportøkonomisk Institutt (TØI) sin rykende ferske rapport «Kollektivtrafikken 2019-2023» tegner et dramatisk bilde av kollektivtrafikken. Økonomien har forverret seg kraftig de siste årene og kostnadsveksten er langt høyere enn prisstigningen. Kollektivtrafikkforeningen mener staten må komme på banen, slik at folk får sikret et godt kollektivtilbud som er med på å kutte utslipp.

TØI-rapporten tar for seg perioden 2019 – 2023, fra pandemien til i dag, og viser at kollektivtrafikken er i endring.

«Antall påstigende har kommet opp på samme nivå som før pandemien, men økonomien i kollektivtilbudet er vesentlig dårligere. Dette henger sammen med økte kostnader i produksjonen og i noen grad dreining i produk­sjon mot dyrere tjenester, som lukket skoleskyss og relativt dyre lavutslippsløsninger. Billett­inntektene har ikke holdt følge med inflasjonen. Mellomlegget mellom de økte kostnadene og de relativt sett reduserte inntektene er dekket inn gjennom økte tilskudd, i hovedsak fra fylkeskommunenes budsjetter», skriver TØI i deres rapport.

KS la nylig fram tall der de viser at det er behov for 1,7 mrd kr ekstra til fylkeskommunal kollektivtrafikk i 2025. Av dette har kollektivtrafikken allerede en underdekning på 1 mrd kr i 2024 som fylkeskommunene har dekt opp av en allerede svært presset fylkeskommunal økonomi.

TØI-rapporten og signaler fra KS tegner et illevarslende bilde av kollektivtrafikkens framtid, og fylkeskommunenes mulighet til å finansiere kollektivtrafikken framover i en allerede svært krevende økonomisk situasjon.

«Vi har visst at prisstigningen har vært høy i anbudene, men at situasjonen er så krevende, det visste heller ikke vi», sier Olov Grøtting, daglig leder i Kollektivtrafikkforeningen.

Kollektivtrafikk er et av de viktigste verktøyene som finned for å nå klimamålene. Miljødirektoratet peker på at å få flere til å parkere privatbilen til fordel for kollektivtrafikk er et av de mest virkningsfulle klimatiltakene som finnes. Klimautvalget 2050 skriver i sin rapport at man må erstatte flyreiser med bane og buss, og erstatte bilbruk med kollektiv, sykkel og gange. Kollektivtrafikk har en svært viktig samfunnsoppgave i dag, fordi den sikrer at folk kommer seg dit de skal i hverdagen sin. Dette blir ikke mindre i årene framover. Samtidig er kollektivtrafikk viktig for å sikre mer likhet i samfunnet, jmfr. FN’s bærekraftsmål.

«Vi vet jo at flere må reise delt, og at kollektivtrafikken er et svært viktig verktøy for at Norge skal nå klimaforpliktelsene våre, så vi har lenge bedt om et statlig kollektivløft for å ivareta denne viktige oppgaven», fortsetter Olov Grøtting.

«Nå mener vi at tiden er inne for et forlik på Stortinget om statlig finansiering av kollektivtrafikk for å ivareta kollektivtrafikkens viktige samfunnsoppgave og bidra til at Norge når de vedtatte klimamålene», avslutter hun.

Kollektivtrafikkens samfunnsoppgaver er enorme, og samtidig ser Kollektivtrafikkforeningen at økonomien svekkes. Uten at staten går inn og hjelper fylkeskommunene med økt finansiering av kollektivtrafikken, brenner det et blått lys for grønn mobilitet og kollektivtrafikken i Norge.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.