Erfaringer og programvare fra Norge i selvkjørende buss i Göteborg
Både erfaringer og programvare fra Norge ligger til grunn når Sverige får sin første selvkjørende buss i Göteborg til våren.
Stavanger har hatt en selvkjørende buss i trafikk siden 2022. Bussen opereres av Vy Buss i samarbeid med trafikkselskapet Kolumbus. Bussen er en tyrkisk Karsan e-Atak. En tilsvarende buss skal benyttes i Göteborg, og også der er det Vy Buss som er operatør.
De erfaringer som er gjort i Stavanger, ligger også i bunnen for et tilsvarende prosjekt i Göteborg. Men det er mer som har adresse Norge. Programvaren kommer fra det norske selskapet Applied Autonomy som også har datterselskaper i Sverige og USA. Selskapet er eller har vært engasjert i flere prosjekter med selvkjørende busser iblant annet Norge, Finland og USA. Selve plattformen for programvaren kommer imidlertid fra programvareselskapet Adastec.
Det er ventet at forsøkene med den selvkjørende Karsan-bussen i Göteborg kommer i gang til våren, men de første månedene blir det uten passasjerer. Men fra august 2025 slipper passasjerene til. Bussen skal gå gjennom bydelen Gårda mellom hovedjernbanestasjonen og stasjonen ved Liseberg.
Selv om bussen er selvkjørende, vil det som i Stavanger være med en såkalt sikkerhetssjåfør som kan gripe inn ved uforutsette hendelser. Et neste trinn er at man håper sikkerhetssjåføren kan forlate førerplassen i 2026, men fortsatt være til stede i bussen. På sikt håper man at sjåføren helt kan forlate bussen som da i sin helhet vil bli overvåket av en kontrollsentral.
Prosjektet og den aktuelle bussen ble presentert på Persontrafikmässan i Göteborg nylig.
Bildet viser den selvkjørende Karsan e-Atak i Stavanger. (Foto: Vy Buss)