Unik rullestolheis

U-Lift sammen med Nordic Vehicles viste frem noe helt unikt. En batterielektrisk minibuss med plass til rullestol. I utgangspunktet høres dette ganske så standard ut, men når en ser løsningen, så ser en hvor fleksibelt og unikt det er. U-Lift har klart å intrigrere heis, gulv og låser i samme enhet.

Nordic Vehicles var på Persontrafik messen med en skikkelig nyhet. Fremdeles er løsningen en prototype. Når den er klar, så tror ettermarkedssjef Andrè Gustafsson at kundene vil sette pris på deres unike løsning.

I dag må minibussjåføren benytte seperat rampe eller heis for å få brukere ombord i bussen. Når brukeren er kommet ombord, så må sjåføren ned på kne og feste de fire låsene. I noen tilfeller er det både trangt og vanskelig å komme til.

U-Lift har nå tatt frem en rullestolheis som både er heis, gulv og festeanordning i en og samme enhet. Hele gulvet heises ut og ned på bakkenivå. Rullestolen kan trilles inn på brettet og festet der og da. Så heises hele gulvet opp og inn i bussen. Noe som også eliminerer brukerens følese av å ikke være fastspent under heisturen.

«Vi har tatt frem en prototype som vi viser frem til kunder her på Persontrafik 2025. Tilbakemeldingene er gode og målet er å sette den i produksjon innen kort tid», sier Gustafsson.

«Heisen vil kunne klare 400 kilo når den er i serieproduksjon», legger han til.

Planen er å komme med flere ulike løsninger. En løsning er heis med plass til to brukere. Og en annen hvor en har to seterader fremfor heisen, slik at den kan benyttes som et flerbrukskjøretøy med både sittende passasjerer og rullestolbrukere.

Bussen som løsningen var montert inn i var en fullelektrisk minibuss. Løsningen sitter bolter i gulvet og krever ikke at det kappes eller sveises. Dermed vil en kunne benytte heisen i stort sett all minibusser på markedet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.