Fremgang i Europa, men ikke hos oss
Europa, definert som EU pluss EFTA-landene Norge, Island og Sveits pluss Storbritannia, opplevde at det ble registrert 19,3 prosent flere busser i årets ni første måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Her hjemme gikk registreringene tilbake med 9,8 prosent.
Den generelle tendensen i Europa er at det gjennom årets tre første kvartaler har vært oppgang for busser og varebiler og nedgang for lastebiler. Det bekrefter også kvartalsrapportene fra flere av de store produsentene. Varebil hadde en oppgang på 6,2 prosent, mens lastebiler viser en nedgang på 6,5 prosent.
Den generelle trenden i Europa som definert i innledningen er oppgang for elektriske busser og dieselbusser, samt kategorien «Andre», mens det er nedgang for hybrider. Sterkest er økningen for elektriske med 24,9 prosent, tett fulgt av diesel med 24,5 prosent. «Andre», som blant annet omfatter gassbusser og busser med brenselceller, økte 7,0 prosent. Hybridene er 13,4 prosent tilbake. Med hybride menes her ikke-ladbare hybrider.
Statistikken fra ACEA, organisasjonen for europeiske kjøretøyprodusenter, roter det litt til når det gjelder gruppen elektriske busser. Her tar man nemlig også med ladbare hybridbusser.
Alle de største markedene, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia og Storbritannia, viser en bra vekst i bussregistreringen. Men også de fleste mindre landene har oppgang. Noen land viser en kolossal vekst i elektriske busser, men da skyldes det gjerne at de er i starten av overgangen til elektrisk. At Hellas har en økning på over 3000 prosent for elbusser har en sammenheng med at landet økte fra 7 enheter i 2023 til 268 i årets ni første måneder.
Oss selv og naboene
Her i landet ser vi en tilbakegang på 9,8 prosent. Hele tilbakegangen ligger på elbusser og gassdrevne busser, for dieselbussene viser en fremgang på 59 prosent. Dette skyldes delvis variasjonen fra år til år når det gjelder anbud, men også det faktum at det er forsinkelser i leveranser av elektriske busser. Tur- og langrutebusser på diesel har altså gått veldig bra.
Sverige en større tilbakegang enn oss, hele34,8 prosent. Her viser alle grupperinger tilbakegang, men minst for dieseldrevne. Noe av forklaringen ligger nok i mye større forsinkelser i leveransene, særlig av elektriske busser, enn her i landet.
Det øvrige Norden har til dels betydelig økning i registreringstallene fra i fjor til i år. Danmark har en generell økning på 33,3 prosent, men dieselbussene er 26,2 prosent tilbake. Elektriske busser viser en økning på 140,9 prosent.
Finland drar til med en generell økning på 120,9 prosent og hvor elektriske har en fremgang på 178 prosent og dieselbusser med 75 prosent.
Island har selvsagt små tall, som gjerne gir store utslag i prosent. Den generelle økningen er 34,7 prosent som splittet opp gir en vekst på 51,5 prosent for dieselbusser og en tilbakegang på 76,9 prosent for elektriske.