Leveringsvansker generelt, men svenskene er klart for oppadgående

Det er ingen hemmelighet at flere europeiske bussleverandører sliter både med leveringsvansker og økonomi for tiden. Det har selvsagt ikke hjulpet at både Volvo og Scania har lagt om produksjonen når det gjelder rutebusser, men nå er begge klart for oppadgående

Vår svenske kollega Bussmagasinet.se har den senere tiden brakt flere artikler om betydelige forsinkelser i bussleveransene. Også her hjemme merker man at de europeiske fabrikkene har problemer med å levere, særlig når det gjelder batterielektriske busser.

Ifølge Bussmagasinet.se er det forsinkelser på mer enn 1000 busser til det svenske marked. MAN alene står for rundt 850 av disse. Men også den nederlandske produsenten Ebusco har store leveringsproblemer for tiden. Dette selskapet sliter dessuten i betydelig grad økonomisk, og en vanskelig leveringssituasjon hjelper selvsagt ikke på dette. Det har fremkommet enkelte spekulasjoner om selskapet kan ende opp i konkurs. I ett tilfelle er en bestilling på Ebusco kansellert, og det er tegnet ny kontrakt med kinesiske BYD.

Her i landet venter Nobina på et betydelig antall batterielektriske Ebusco. Også her er det snakk om store forsinkelser. Men de svenske merkene viser en klart oppadgående tendens.

Volvo

Volvo har vært en betydelig leverandør til anbudsmarkedet i Norge, også når det gjelder elbusser, men har vært ute av leveranser en stund på grunn av nedleggelsen av fabrikken i Polen og konsentrasjon om produksjon av chassiser med karosserileveranser fra samarbeidspartnere. Denne situasjonen letner nå. Volvo har nå startet salg av by- og regionbusser innenfor det nye konseptet med tanke på anbud som starter opp i 2026, og de første busene med karosserier fra egyptiske MCV vil bli lever til Norge dette året. Det er da snakk om både lavgulvsbusser og laventrebusser. – Innenfor lavgulv snakker vi kun batterielektrisk, mens laventre blir innenfor både elektrisk og diesel, sier Svenn-Åge Løkken, salgsdirektør for Volvo buss i Norge.

Det er fortsatt noen hull i leveringsprogrammet av rutebusser, men de vil etter hvert bli tettet.

Scania

Situasjonen er i stor utstrekning den samme for Scania, som i likhet med Volvo har droppet sin egen bussproduksjon i Polen. Heretter er det snakk om ren chassisproduksjon hos Scania og karosserier fra eksterne aktører.

Salgsdirektør Espen Fremstad sier til Buss Magasinet at de nå er godt i siget når det gjelder salg til anbudsmarkedet, og det er da i hovedsak 2026 det er snakk om.

Scania har i mange år hatt et betydelig samarbeid med kinesiske Higer. Busser derfra vil i stor utstrekning erstatte den produksjonen Scania selv hadde i Polen. Dette gjelder også elektriske busser.

Scania har også et betydelig samarbeid med spanske Irizar, særlig når det gjelder by- og langrutebusser, et segment hvor selskapet har betydelig fremgang her i landet for tiden.

– Irizar har også et program av rutebusser, også elektriske, og dette er også noe vi ser på fremover, sier Fremstad, som heller ikke utelukker fremtidig samarbeid med andre karosserileverandører.

Bildet: Denne batterielektriske lavgulvsbussen bygd på Scania chassis med karosseri fra Higer var til stede på IAA-utstillingen i Hannover tidligere i høst.

Halvdan Korsmo

Halvdan Korsmo har vært fagpresse-journalist siden 1970-tallet. Han har vært journalist og redaktør i flere anerkjente norske tidsskrifter. Han har tidligere vært norsk representant i juryene for International Truck of the Year og International Bus & Coach of the Year. Han er nå freelance-journalist i flere fagtidsskrifter, blant annet Buss Magasinet.