Enda en bussfabrikk på vei utfor stupet…

Selv med nesten 15 millioner euro i støtte så er det kanskje ikke nok til å redde den spanske bussfabrikken Sunsundegui. Det at Volvo trakk seg ut tidligere i år er noe av grunnen til at de nå taper mye penger.

Sunsundegui-direktørene hevder at kjernen i problemet stammer fra den avbrutte planen om å bygge Volvos flaggskipvogner 9700 og 9900 etter nedleggelsen av den moderne Volvo karosserifabrikken i Polen. Som forberedelse til å bygge Volvo-designene, hadde Sunsundegui tatt på seg en rekke nye arbeidere og forberedt seg på de nye produksjonslinjene da Volvo trakk støpslet på prosjektet.

Midlertidige kontantinjeksjoner på €9 millioner fra regionale myndigheter og €5,1 millioner fra Volvo, som gikk tom i august, har ikke vært nok til å løse gjeldsspørsmålene, sa selskapet til en statsminister.

Sunsundegui er en stor og velkjent påbygger i Spania med kunder over hele Europa og UK. Volvo har over mange år hatt et tett forhold til den spanske påbyggeren og tidligere ble det bestemt at Volvo sine modeller 9900 og 9700 New Coach skulle bygges der. Det etter at Volvo la ned sin fabrikk i Polen.

Men pengene hos Sunsundegui er blitt brukt opp og nå søker de konkursbeskyttelse for å se om de kan redde selskapet.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.