Mercedes-Benz Intouro hydrogenbuss?

IAA nyttekjørtøymesse i Hannover er arena for mange nyheter. Hovedtema på messen er alternativ drivstoff som elektrisk- og hydrogen. Bortgjemt på utsiden står en kamuflert Intouro med noe ekstra spennende bak motorluken.

Intercity, eller langrutebuss med batterielektrisk fremdrift er det få av på markedet. Ofte er behovet for lang rekkevidde årsaken til at få leverer dette.

Men om en kombinerer dette med en brenselcelle drevet på hydrogen (H2), så kan en få lang rekkevidde og kort påfyllingstid.

Mercedes-Benz har allerede hintet om en H2 langrutebuss og det er derfor ganske så sannsynlig at bussen som står gjemt bort er en testbuss som går på hydrogen.

Bussen er en 3-akslet Intouro og skiltene innvendig sier at den har batteripakke ombord, men samtidig har den radiator i hekken og en boks under med en liten eksospipe. Alt kan tyde på at dette er neste generasjon langrutebuss med hydrogen.

Fronten får også ny design med nye hovedlykter. Men kamuflasjen skjuler alle detaljer. Også Mercedes-Benz stjernen er skult.

En må bare smøre seg med tålmodighet. Så får en nok det endelige svaret om noen måneder.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.