To nye operatører overtar driften etter Unibuss

Etter at Unibuss sa opp kontraktene sine i vestregion og minibusstjenester i Follo måtte Ruter gjennomføre to hurtiganskaffelser. Vy Buss AS og Minibuss 24-7 har nå signert kontraktene og er klare til oppstart om kort tid.

En hurtiganskaffelse benyttes når det ikke er nok tid til å gjennomføre en anskaffelse etter de vanlige lovkravene for offentlige anskaffelser.

Kortere varighet enn normalt
De to busskontraktene Vestre Aker og Bærum øst og Lommedalen og Vestre Bærum i Ruters vestregion ble signert med Vy Buss AS den 3.september. Vy Buss overtar driften 6. oktober.

Vy Buss vant anbudskonkurransen fordi de hadde den beste beskrivelsen av gjennomføring av oppdraget i begge ruteområder. De har gode tiltak for å sikre stabil og tilfredsstillende drift, både i oppstartsperioden og i kontraktsperioden. Organiseringen av oppstartarbeidet var tydelig og VY Buss utmerket seg med en konkrete plan for å sikre robust bemanningen og hadde en god beskrivelse av arbeidet med virksomhetsoverdragelse, rekruttering av nye førere, onboarding-prosessen og opplæring.

I tillegg til Vy Buss, deltok Nobina og Connect Bus i hurtiganskaffelsen. Siden dette er en hurtiganskaffelse har kontrakten en kort varighet på to år, med inntil to års opsjoner. Samlet har kontraktene en verdi på 576 millioner kroner.

Vest-kontrakten omfatter linjer som kjøres fra tre bussanlegg:

Furubakken: Linje 40, 41, 45, 46, 48, 130, 130N, 140, 140E, 140N, 145, 220, 230, 235, 240, 245.
Lommedalen: Linje 150, 150E, 2015 (skolelinje), 210A, 210B, 215A, 215B, 265E.
Skui: Linje 160, 160E, 220, 240, 240N, 245, 265, 265E.
Vy Buss As vil benytte de samme bussene som Unibuss tidligere brukte på disse kontraktene.

Minibusstjenester Follo
Kontrakten Minibusstjenester 2024 ble signert med Minibuss 24-7 i slutten av august. Minibuss 24-7 overtar driften allerede 29. september 2024.

Minibuss 24-7 hadde den beste beskrivelsen av gjennomføring av oppdraget. De leverte en konkret og detaljert beskrivelse av hvordan de skal sikre stabil drift og en god oppstart i Follo, med den korte tiden som er til oppstart.

Minibuss 24-7 hadde blant annet etablert et tverrfaglig ledelsesteam som i forkant har startet forberedelser til gjennomføring. De leverte i tillegg en god beskrivelse av det å sikre stabil drift i selve kontraktsperioden, med blant annet gode tiltak for å håndtere uforutsette hendelser de tre første månedene etter oppstartsdato.

Kontrakten har en varighet på ett år, med inntil to års opsjoner. Den har en årlig verdi på 15 millioner kroner. For Follo omfatter kontrakten 11 minibusser som benyttes til spesialskyss.

Minibuss 24-7 vil benytte de samme minibussene som Unibuss tidligere brukte på disse kontraktene. I tillegg til Minibuss 24-7, var det en annen tilbyder, Oslo Taxibuss.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.