Nye miljøvennlige busser til Follo

148 nye elbusser vil fra neste år gi innbyggerne i Follo et utslippsfritt og moderne kollektivtilbud.

Når Connect Bus Norge AS overtar driften av Follo-kontraktene 29. juni til neste år, vil de reisende i Follo-regionen få moderne elbusser levert av leverandørene BYD og Yutong.

– Dette er attraktive og sikre busser, og som vil gi de reisende en god reiseopplevelse, sier daglig leder Bent Kjersem-Drageset i Connect Bus.

God fremkommelighet
Han trekker frem at bussene er godt egnet for norske vinterforhold. De har flere tiltak for å sikre god drift på vinterføre, blant annet gjelder dette god fremkommelighet og tiltak for å redusere strømforbruket.

– Bussene har fossilfri tilleggsoppvarming som reduserer strømforbruket på vinterstid. Tilsvarende busser er utprøvd på norske vinterveier. Bussene som kjører mellom Drøbak og Oslo vil være utstyrt med automatkjettinger. Bussene som kjører mellom Drøbak og Oslo, samt Drøbak og Ski, vil kunne lades på endeholdeplassene i Drøbak for å sikre nok strøm på krevende dager, sier han.

Økt sikkerhet
Connect Bus har valgt busser med mange aktive og passive sikkerhetstiltak, som bidrar til økt sikkerhet for både passasjerer, fører og myke trafikanter.

– Dette er sikre og gode busser med nye sikkerhetssystemer som vil styrke sikkerheten for passasjerene, medtrafikanter og de dyktige bussjåførene, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Bærekraftig bevegelsesfrihet
Bussene er også godt tilpasset kravene til universell utforming, som i dag.

– I Ruter har vi lenge arbeidet med bærekraftig bevegelsesfrihet for alle, som handler om at alle skal kunne benytte seg av Ruters tilbud. Vi er derfor glade for at bussene i Follo er godt tilpasset kravene til universell utforming, sier Jenssen.

Kontrakten har en varighet på ti år, med inntil tre års opsjon.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.