Slutt med russebusser fra 2026?

Agder fylkeskommune sammen med de videregående skolene og elever har samme kommet opp med et forslag om å endre russetiden og fase ut russebusser fra 2026.

Politikerene skal nå stemme på om de fra 2026 skal avgrense russetiden til en uke i midten av juni. Dette grunnes i at feiringen slik den er i dag har gått helt av hengslene.

Elevene på sin side er ikke fremmed for endringsforslaget og har kommet opp med forslag til hvordan russeuka kan bli. De ønsker seg temadager, kino, grillfest med mer.

Agder Fylkeskommune skal ha oppe til votering blant politikere i oktober. Blir det flertall så fases russebusser og dagens russefeiring ut og erstattes med en russeuke i juni.

Over hele landet har russefeiringen gått langt over sine egne grenser de siste årene. Det å ikke være med i en russegruppe medfører ofte mobbing og utestengelse. For de som deltar i russegrupper er det stort press, både økonomisk og når det kommer til alkohol og andre rusmidler.

At Agder Fylkeskommune velger å vente med å endre russefeiringen til 2026 begrunnes i at det allerede nå er opprettet russegrupper og kjøpt inn utstyr til dette blant ungdommene, skriver Agderposten.no

De som er med i russebussgrupper opplever at det settes veldig høye krav til økonomisk investeringer for å være best. Flere grupper har også tapt store pengesummer da deres leverandører ikke har vært seriøse aktører.

Statens Vegvesen har også årlig måtte gå bredt ut å advare mot trafikkfarlige busser, for høyt antall ungdommer i bussene og at det har vært stående passasjerer i busser registrert kun med sitteplasser.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har også sett seg lei av innleide russebusser fra utenlandske selskaper som stiller med busser som i utgangspunktet ikke er tillatt på norske skilter. Men som kjører med russ i busser registrert i utlandet og med utenlandske sjåfører som ikke har samme kvalifikasjoner som her i Norge, med tanke på kjøreseddel. Nygård skrev for en stund siden brev til den svenske regjeringen om at de bør samkjøre regelverket for busser med Norge for å unngå at utenlandske busser brukes som russebusser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.