– Kanskje verdens beste dobbeldekker, iallefall tøffeste

Brasil: Marcopolo G8 Paradisio 1800DD bygget på Volvo fire-akslet turbusschassis er kanskje det tøffeste en kan kjøre av buss i verden. Bussmagasinet var forleden i Brasil for å testkjøre den helt nye dobbeldekkeren.

Nå er ikke en fire-akslet turbuss helt ukjent her hjemme i Norge. Tidligere så gikk det flere Neoplan Megaliner dobbeldekkere med fire aksler. Men i de siste årene har de gradvis forsvunnet. Da må en ta turen over til Sør-Amerika for å finne nye busser med mer enn tre aksler.

Marcopolo er inne bussverden en av de største produsenter av turbusser i hele verden. De har fabrikker i Brasil, Mexico, i Sør-Afrika og asia. Og øker stadig i antall produserte busser.

Deres hjemmemarked Brasil er fremdeles det viktigste markedet. Derfor var det naturlig å ta turen til sørlige Brasil for å se nærmere på den største og mest luksuriøse modellen fabrikken kunne by på.

For de mest observante lesere så fikk dere med dere at Marcopolo var tilstede på Busworld i Brussel med en tre-akslet versjon av Paradisio 1800DD. Den var spekket med utstyr for å vise hva de kan tilby kunder. Men også denne var konfigurert for det amerikanske markedet, så noen planer om lansering i Europa finnes ikke ved skrivende stund.

Når en først tar turen over atlanterhavet, så holder det ikke å testkjøre «normal» tre-akslet versjon. Da tar en naturligvis ut den største, den tøffeste og den mest luksuriøse modellen. Marcopolo G8 Paradisio 1800DD bygget på Volvo sitt fire-akslet B11 chassis.

Bussen er en demobuss som er fullspekket. Den har alle de ulike seteløsninger som er å få levert. Og den har alt av utstyr, inkludert en isbitmaskin. Tv, internet og sovestoler er standardutstyr. I tillegg har den plass til to ekstra sjåfører i tillegg til bussjåføren. Dette på grunn av at enkelte ruter er opp til seks dager lange! Ja, du leste riktig. Sør-Amerika er gedigent og fly er veldig dyrt for folk flest. Da er buss et godt alternativ. Billig og bra. I tillegg kan en betale litt ekstra for å få en stol som kan bli til en seng. Dyne og pute er inkludert.

Den store forskjellen for bussjåføren er at han  ikke har direkte kontakt med passasjerer på turen. Han og ekstrasjåførene sitter i egen kupé lengst fremme. Mellom han og passasjerer så er det et oppholdsrom, kjøkken eller seng. Alt etter hvordan bussen spesifiseres. Passasjerene har en eneste dør å forholde seg til, og det er midtdøren. Her går alle inn, og ut. Det å ha to dører for passasjerer er noe Europa har. Ellers i verden er det stort sett bare en dør.

Chassiset er Volvo B11 på fire-aksler. Bussen er bygget på normalgulvschassis. Det vil si at en ikke kan gå gjennom bussen fra fremfor foraksel. Den bygger for høyt opp. Men fordelen er at en får veldig god komfort i bussen. Dobbeldekker bygget i Europa har normalt sett lavtbygget forskjellige, som gir mer støy. Og vektbegrensinger på foraksel.

Motoren er Volvo D11 med Euro 6. Det er faktisk mulig å få den i Euro 5 utgave også. 13 liter som vi har i Europa nå er enda ikke lansert i Brasil.

Akslene har på demobussen skivebremser, men trommelbremser er i noen Sør-Amerikanske markeder mer populære. De krever mindre vedlikehold, er rimeligere og holdet flere år, enn moderne skiver.

I tillegg har bussen stiv fjerde-aksel. Den svinger ikke. Også dette på grunn av lengre levetid og mindre vedlikeholdskostnader. I tillegg så kjører disse på veier hvor en sjeldent har behov for redusert svingradius.

Komforten er langt over europeisk nivå. Setene er designet, konstruert og produsert av Marcopolo. De har alle funksjoner, inkludert massasje. Noen kan legges litt bakover, mens andre kan legges helt flatt og brukes som seng.

På demobussen var det også en sittegruppe nede i 1. Klasse avdeling. Her kan bedrifter holde møter mens bussen tar de på langs av hele Amerika.

Eneste minus ved bussen var bagasjerommet. Det var lite, og med luker som satte høyt oppe, og en dør som nærmest var til pynt. Men normalt sett så har disse bussene kun liggeseter i 1+2 løsning, og da er kapasiteten i bussen på mellom 35 og 45 seter. Til det er bagasjerommet stort nok.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.