Connect Bus avbryter kontrakten på 47 Ebusco busser

På grunn av alvorlig forsinkelser i levering av 47 batterielektriske busser fra Ebusco til Connect Bus så avbrytes nå kontrakten. Ny kontrakt med annen tilbyder blir nå signert.

Connect Bus har valgt å avbryte kontrakten på 47 batterielektriske busser fra den nederlandske produsenten Ebusco. Dette på grunn av alvorlige Leveringsproblemer.

Bussene skulle vært satt inn i trafikk for Länstrafiken Kronoberg i desember 2023. Bussene som ble bestilt i september 2022 har aldri blitt overlevert kunde og nå blir det bytte av leverandør.

– Det er ekstremt beklagelig at vi har havnet i denne situasjonen. Dessverre er vi ikke alene om disse forsinkelsene, og vi har absolutt gjort vårt ytterste for å fremskynde leveringsplanen. Vi er imidlertid overbevist om at vi tok den riktige avgjørelsen om å bytte leverandør basert på de nåværende omstendighetene – slik at våre passasjerer vil motta elbusstrafikk så snart det er praktisk mulig, sier Jonas Kempe, administrerende direktør i Connect Bus Sweden.

Også i Norge og flere andre land så sliter Ebusco med å levere busser. De forklarer situasjonen med lav produksjonskapasitet og økonomiske problemer.

Länstrafiken Kronoberg sier at de nye bussene vil være klare for trafikk i 2025.

– Vi er enige med Connect Bus i denne saken, og mener at dette vil være den beste løsningen, selv om vi også synes det er beklagelig og veldig trist at elbussene blir ytterligere forsinket. Det viktigste for oss er at vi kan fortsette å utføre trafikken og tilby våre kunder bærekraftige, trygge og komfortable reiser med bytrafikken, noe som er mulig med denne løsningen, avslutter Pär Welander, trafikkdirektør i Länstrafiken Kronberg.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.