Continental lanserer automatisert måling av mønsterdybde for nyttekjøretøy

På den internasjonale varemessen IAA Transportation 2024 vil Continental demonstrere automatisert mønsterdybdemåling. Continental introduserer også nye versjoner av ContiConnect Lite og Pro.

Continental tilbyr for første gang automatisert dekkmønsterdybdemåling takket være den siste generasjonen ContiConnect-sensorer. Førere av kjøretøyflåter kan nå motta nøyaktige og daglig oppdaterte data om graden av slitasje på dekkene. Sammen med AI-baserte algoritmer er det enklere og mer nøyaktig å planlegge service og vedlikehold for både individuelle kjøretøy og hele kjøretøyflåter.

Dette øker flåtens sikkerhet og effektivitet, sparer kostnader og bidrar til å redusere karbonutslippene. Den nye mønsterdybdemålingen og serviceplanleggingen kompletterer Continentals eksisterende ContiConnect-løsningsportefølje, som allerede inkluderer data om dekktrykk, temperatur og kjørelengde.

Continental vil presentere de nye løsningene for publikum for første gang på IAA Transportation 2024 i Hannover fra 17. til 22. september. Markedslanseringen av de nye ContiConnect-løsningene er planlagt sommeren 2025.

– Vår nye dekksensor er en fantastisk allround-løsning. Den registrerer mønsterdybde nøyaktig til enhver tid, samt dekktrykk, temperatur og kjørelengde. Med ContiConnect kan kundene våre alltid holde styr på tilstanden til dekkene deres og kommende vedlikeholdsbehov, sier Clarisa Doval, direktør for digitale løsninger hos Continental.

Hun fortsetter:

– Vi er de første på markedet med en løsning for måling av mønsterdybde. Ved å gjøre dette setter vi nye standarder. Vi tilbyr våre flåtekunder en innovativ teknologi som tar effektiviteten og forutsigbarheten til dekkservice til et nytt nivå, legger hun til.

Optimaliserte vedlikeholdsintervaller og økt effektivitet
Continental måler mønsterdybden med en ny generasjon dekksensorer og AI-baserte algoritmer. Sensoren måler endringer i dekkets radielle akselerasjon. Jo mer fleksibel gummien er i mønsteret, desto grunnere er mønsterdybden. Disse dataene brukes til å trekke konklusjoner om endret rulleadferd til dekket og dermed om dekkslitasje. AI bruker på sin side dekkspesifikasjoner og kjørelengde, og tar hensyn til kjøretøyspesifikke faktorer. Basert på dette forutsier den mønsterdybden til dekket og dekkets forventede kjørelengde, noe som betyr at Continental-kunder kan planlegge vedlikehold eller utskifting av dekk effektivt og koordinere dem med driftsplanen og annet kommende servicearbeid, som for eksempel kjøretøyinspeksjon.

ContiConnect senker totalkostnaden
– Å bytte dekk for tidlig fører til unødvendig slitasje og høyere kostnader. Å endre den for sent reduserer sikkerheten og øker drivstofforbruket og CO2-utslippene. Vår løsning – kombinasjonen av sensorens mønsterdybdemåling og våre prediktive modeller – gjør det mulig for flåter å øke effektiviteten og bærekraften ytterligere, sier Clarisa Doval.

ContiConnect er en del av Continentals rådgivende tilnærming til «Lowest Overall Driving Costs» (LODC). Continental gir dermed transportindustrien et kraftig verktøy for å motstå det økende kostnadspresset og ytterligere forbedre flåtenes bærekraft.

Dekkrelaterte kostnader for en flåte utgjør vanligvis omtrent to prosent. Imidlertid har dekk en betydelig innvirkning på drivstoff-, vedlikeholds- og reparasjonskostnader, som kan utgjøre opptil 50 prosent av de totale driftskostnadene til en flåte. Førsteklasses dekk, databasert serviceadministrasjon og rettidige dekksjekker kan redusere driftskostnadene til en flåte betydelig.

To nye versjoner av ContiConnect Lite og Pro
Continental har strukturert sitt digitale dekkstyringssystem ContiConnect i to løsninger, med mål om å gi enda bedre støtte til sine flåtekunder.

Entry level-løsningen er ContiConnect Lite, som er basert på en mobilapp. Med dette kan kundene raskt få oversikt over funksjonene til dekkstyringssystemet og dra nytte av de mange fordelene med datastøttet dekkovervåking. Data fra dekksensorene, som lufttrykk og dekktemperatur, overføres via Bluetooth til ContiConnect-appen på smarttelefonen.

ContiConnect Pro, derimot, er en komplett løsning for digital dekkstyring og prediktive tjenester. Den gir en omfattende oversikt over flåtens dekktilstand, inkludert varsler, og viser data i både en nettportal og en app. I tillegg til de nøyaktige dataene fra dekksensorene, har kundene tilgang til tjenester som automatiserte varsler og anbefalinger om trykk, temperatur, mønsterdybde og datoer for nødvendig dekkservice og utskifting. Dette muliggjør forutsigbart vedlikehold for kjøretøyene og optimaliserer dekkhåndteringen fundamentalt. ContiConnect Pro gir også informasjon om plassering og status for alle kjøretøy, og forbedrer dermed prosessene i en flåte.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.