– Fremdeles ikke mottat en eneste buss fra Ebusco

I september 2022 bestilte Nobina 76 elektriske batteribusser fra den nederlanske bussprodusenten Ebusco. Den 3. september 2024 har de fremdeles ikke fått en eneste buss fra leverandøren. Det på tross av at det er kommet enkelte 12 meter Ebusco busser inn til Norge.

«Vi er såklart ikke glade for den forsinkelsen eller hvordan den påvirker oss», sier sjef for kommunikasjon, David Erixon hos Nobina Europe AB.

Det som skulle bli en enkel levering av totalt 76 batterielektriske busser i 12 og 18 meters lengder fra Ebusco har blitt et mareritt for Nobina. Selv om de ikke direkte gir uttrykk for alvoret i saken, så er det tøft å være operatør for tiden. Nobina i Norge og Sverige har flere ordre inne hos Ebusco og det er forsinkelser på alt av busser.

Samtidig så pynter de på situasjonen og legger til at alle leverandører i Europa sliter med å levere busser på tiden.

«Det er i dag en veldig komplisert situasjon over hele kjøretøysmarkedet med store leveringsforsinkelser. Akkurat nå er det i overkant av 1500 busser som er forsinket fra leverandørene, uansett merke. Dette til ulike kunder og steder i Norden. Dette er et stort problem som påvirker hele kollektivtrafikken, oss og ikke minst de reisende», forklarer Erixon.

At problemet kanskje er større for Ebusco enn andre, kan en lett få inntrykk av når en hører rundt hos de enkelte ebuscokundene som nå har ventet veldig lenge på sine busser. Og flere vet heller ikke når bussene i det hele tatt er klare for å settes inn i trafikk.

For i tillegg til å være forsinket fra produsenten, så har det vist seg at det er utfordringer og feil på de bussene som har kommet til Norge. Ingen av disse er overlevert kunde, tross at de har vært i landet i flere måneder. Kvaliteten er rett og slett ikke god nok.

Ruter er avventende

Oppdragsgiver Ruter AS er heller avventende. De har tidligere gått hardt ut mot forsinkelser, men har i den siste tiden akseptert ulike leverandørproblemer. Og dette gjør de nok klokt i. Det er ikke enkelt å fremskaffe busser fra andre leverandører i Europa på kort tid. Det er knapt en ledig produksjonslott å oppdrive. I tillegg er leveringstiden hos flere godt over et år.

«I og med at det ikke er Ruter som kjøper busser, men operatørene som gjør det, er det de som er tettest på og vet mest om status i saken», sier pressetalsperson i Ruter AS, Øystein Dahl Johansen når Bussmagasinet spør om deres håndtering av forsinkelsene.

«Det viktigste for oss i Ruter er å sørge for at kundene får et tilbud, til tross for at situasjonen med manglende bussleveranser er krevende. Hensynet til at innbyggernes behov for kollektivtransport er veldig viktig for oss, og det er vårt ansvar å sørge for et tilfredsstillende rutetilbud i Oslo og Akershus», avslutter Dahl Johansen.

Ebusco sliter?

Den 2. september valgte grunnlegger Peter Bijvelds og Michiel Peters å ta et skritt tilbake i selskaet. De lar Christian Schreyer ta styringen som ny sjef i Ebusco BV. Dette etter en vår og sommer med store økonomiske tap for selskapet.

Christian Schrayer har 25 års erfaring innen persontransport og har tidligere jobbet for både Deutsche Bahn, Schenker Rail og Go Ahead.

Ebusco ble ettablert i 2012 og har gradvis vokst seg inn i bussverden. I dag er det 770 fulltidsannsatte.

Men samtidig så går det dårlig økonomisk for selskapet, tross en svak posetiv oppgang. Etter en innledende resultatvurdering av de første månedene av 2024 og den operative planleggingen for resten av året, ser ledergruppen hos Ebusco at tiltakene som er utført de siste 12 månedene bærer frukter. Imidlertid har selskapet trukket konklusjonen at målet om inntekter på over 325 millioner Euro og en positiv EBITDA i 2024. Dette er dessverre ikke lenger er oppnåelig, ut fra hva en kan lese om selskapet.

Samtidig går Ebusco sterkt ut i media med positive nyheter. De opplyser at antall leverte busser er økt til 90 stykker første halvår i år, mot bare 66 første halvår i 2023. Og de legger til at produksjonen vil øke ytterligere gjennom høsten og vinteren. Men kan Ebusco tjene penger om største delen av bussene blir alvorlig forsinket? Dette er spørsmål som fagjournalister stadig stiller. Flere viser til den nylige konkurrsen hos Van Hool og flere spekulerer i om kanskje Ebusco er neste i konkurskøen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.