600 kilometer vintertest med Yutong
Rovaniemi: Hvordan fungerer en fullelektrisk turbuss under veldig kalde forhold. Dette skal Yutong sammen med YesEu finne ut av. I dag startet de på en 600 kilometer vintertest med en Yutong T15E batterielektrisk turbuss.
Flere og flere turbusser er nå batterielektriske. Men fungerer dette under tøffe vinterforhold? Yutong, som har levert et stort antall turbusser til det norske markedet ønsker at kundene skal få en så enkel overgang til batterielektrisk fremdrift som mulig. Derfor gjennomfører de nå en 600 kilometer langtest med deres største turbuss, T15E.
Temperaturen er minus 5 grader i Oulu nord i Finland. Første etappe er fra Oulu til Rovaniemi. En etappe på rundt 200 kilometer. Og hele testen vil ende i Helsinki senere samme uke. Bussmagasinet er med på første del og skal få en følelse hvordan bussen oppfører seg på glatte veier, og hvilket forbruk den har.
I Norge er det allerede en god del T12E og T15E turbusser fra Yutong i trafikk. Tilbakemeldingene fra kundene er relativt gode. De holder en god rekkevidde mellom oppladningen og fungerer bra i daglig trafikk.
I Finland finnes det kun en T15E på veien, og det er den som nå er i testen. Målet er å overbevise kunder til å gå over på fullelektrisk turbuss raskere enn politikere krever. Utfordringen i Finland og resten av Europa er ladeinfrastruktur. Det er relativt få ladestasjoner som gir nok kilo watt for en rask opplading. Og bransjen krever fortgang i utbyggingen av kraftige ladestasjoner.
For turbusser så må ladeinfrastruktur bygges ut der turistene reiser. Hoteller, parker og andre severdigheter er plasser hvor en må bygge ut ladestasjoner i raskt tempo for at en skal kunne få en myk overgang til batterielektriske turbusser.