Carrus og Kiitokori samarbeider

Carrus Delta Oy, som produserer buss- og turbusser øker nå produksjonsvolumet for bedre å møte den økte etterspørselen i markedet. Selskapet har inngått en samarbeidsavtale med Kiitokori Oy.

Kiitokori begynner å produsere Volvo 9700 SD enkeltdekkere for Carrus Delta Oy som underleverandør.

I fremtiden vil 9700 SD-biler ikke bare produseres på Carrus Delta Oy sin fabrikk, men også på Kiitokorin Oy sin Kausala-fabrikk. Bilene som produseres med glidekurv selges av Carrus Delta, og Carrus Delta er også ansvarlig for ordrespesifikk design av biler, innkjøp av materialer og komponenter og kommunikasjon med Volvo Bus Corporation. Alle bilene vil bli overlevert til kunder fra Carrus Delta Oy sin Lieto-fabrikk. Bilmarkedet dekker Finland, Sverige og Norge, skriver Charterclub.fi

«Høy kvalitet først»

Samarbeidet starter i oktober med et teknologioverføringsprosjekt. Profesjonelle fra Kiitokor blir kjent med Carrus Delta-fabrikken og trener i produksjon av Volvo 9700 SD-biler. Samarbeidet forventes å være effektivt og lønnsomt.

– Prosjektet har to store faser. Først skal teknologien overføres fra Carrus Delta til Kiitokori, hvoretter volumøkningen starter. Målet er å øke volumet årlig med ikke mindre enn 20–30 enheter. Å komme opp i fart tar tid, fordi dette gjøres med høy kvalitet først, sier Petteri Vuori, administrerende direktør i Carrus Delta Oy.

– Dette er et stort sprang for Kiitokor. Prosjektet bringer en jevn flyt av materialer til huset. Å øke volumet vil kreve økte menneskelige ressurser og å lære nye ting, selv om produktene allerede er ganske kjente for oss. Noen ganger blir vi kjent med hverandres teknologier og tenker på om de også kan brukes i vårt eget arbeid, sier Jussi Flinkman, administrerende direktør i Kiitokori Oy.

Nøyaktig hvilke modeller som skal produserer hos Kiitokori er fremdeles usikkert. Blir det den klassiske carrus modellen eller 9700 new coach?

Da Bussmagasinet besøkte fabrikken i september så ble en forklart at det er veldig komplekst å bygge «New Coach». Dette på grunn av at den er designet på samme måte som canadiske Prevost. En byggemåte ikke Carrus Oy er så begeistret for.

Måten Prevost bygger bussene på er mye basert på at de også leverer skall til ombygging til for eksempel husbusser med utskyvbare sidevegger. Derfor er bussen bærende konstruksjon helt anderledes enn europeisk byggeteknikk. En teknikk som ikke Carrus Oy benytter.

Ut fra hva Bussmagasinet erfarer så vil det komme et nytt design fra Carrus Oy og Kiitokori. En facelift av 9700 carrus modell eller en modell som er ganske lik «New Coach». Dette presser seg også frem da Volvo er i ferd med å gå tom for deler til den klassiske Carrus modellen.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.