Mercedes-Benz eCitaro til Norgesbuss

Under et døgn etter verdenslanseringen av nye Mercedes-Benz eCitaro ble det klart at Norgesbuss har bestilt seks slike for trafikk i Oslo fra 2019. Bussen vil kunne lades både med CCS-2 plugg og Schunk Pantograf.

– Vi ser frem til å kunne kjørie i gang med Mercedes-Benz eCitaro, og det er alltid spennende å være først ute med nye produkter, skriver Henning Berthelsen hos Norgesbuss AS i en mail til Bussmagasinet.

Han kunne bekrefte at de har signert kontrakt på kjøp av seks Mercedes-Benz eCitaro for levering i 2019. Bussene er 12 meter lange og er utstyrt med NMC batterier på 250kWh, noe som gir en kjørelengde på rundt 250 kilometer i de beste forhold og garantert minst 150 kilometer.

– Fra begynnelsen vil det være kun plug-in CCS-2 kontakt på lading, men i løpet av 2019 vil pantograf fra Schunk være primærlader, skriver han videre.

Bussene som skal stå på nattlading i Persveien, like nord for Oslo sentrum vil være de første elektriske Mercedes-Benz bussene levert til Norge og blant de første i verden. Dette gikk ikke ubemerkt henn under verdenslanseringen tirsdag. Mercedes-Benz gav klart uttrykk for at de var stolte av å ha fått kontrakten på leveranse til Oslo.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.