Utslipp: Bare vann!

Da kundene nå etterspør hydrogenbusser, tar Solaris frem en helt ny hydrogenbuss for serieproduksjon. Premiere og produksjonsoppstart av Solaris Urbino 12 Hydrogen ventes til neste år, bussen som går på vann.

 – Vi er helt i tet når det gjelder miljøvennlige kjøretøy, det at vi nå utvider vår Urbino-modellserie til også å gjelder 12m hydrogenbuss er jo fantastisk. Selv om markedet i dag ikke akkurat flommer over av hydrogenbusser, så peker alle prognoser på at det vil øke sterkt i Europa og i Norden i løpet av noen få år. Denne kampen må vi være rustet for, derfor kan vi tilby hydrogenbuss både som 12 og 18meter, sier Administrerende Direktør i Solaris Norge A/S, Sverre Skaar.

Nye Solaris Urbino 12 Hydrigen vil være hundre prosent utslippsfri. Enegien som den behøver for fremdriften tar hydrogenet seg av. Den omdannes til strøm via innebygget brenselceller og batteriene vil lagre på strømmen frem til bruk.

Brenselceller, sammen med 29,2 kWh batterier vil kunne gi en rekkevidde på over 350 kilometer på en hydrogenfylling. Og siden selve tankingen av hydrogen kun tar minutter, så vil en kunne benytte bussen mer eller mindre 24/7.

Den nye hydrogenbussen til Solaris er et resultat av teamarbeid med fokus på den beste miljøvennlige persontransporten. Den bygger videre på tidligere hydrogenbuss som ble lansert i 2014. Den gangen ble det levert to 18,75 meter leddbusser til Hamburg med brenselcelle som rekkeviddeforlenger. Nå er steget videre tatt og en ny utgave, nå i 12 meter versjon vil ha verdenspremiere i 2019. Produksjonstart er også ventet samme år.

Det er en unik teknologisk løsning som finnes ombord i den nye Solaris Urbino 12 Hydrogen. Den er utstyrt med en unik brenselcelle på 60kW og den har også den nyeste løsningen på lagring av hydrogen på bussens tak. Vekten på disse er redusert med 20 prosent fra tidligere utgaver.

Begge de to leddbussene som kom på markedet i 2014 er fremdeles i drift på linje 109 i Hamburg. Og i Riga, hovedstaden i Latvia så kjører det nå 10 Trolleybusser med In Motion Chargin IMC og hydrogen brenselcelle som rekkeviddeforlenger. Et unik, miljøvennlig konsept for moderne byer.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.