Nyhet: Volvo 7900 electric leddbuss

I dag viser Volvo frem deres nyeste elektriske tilskudd til bussfamilien. Volvo 7900 electric leddbuss med både over-natten lading og hurtig lading ved holdeplasser.

Det snakkes mye om elektriske busser for tiden. I Norge slippes det ene anbudet etter det andre på slike busser. Og leverandørene kniver om pressens oppmerksomhet på temaet.

Nå er det Volvo som har fått pressens oppmerksomhet. Og deres nye elektriske leddbuss står i sentrum.

– Vi ser at flere og flere ønsker elektriske busser. Vi har ulike løsninger på betaling for batterier. De kan kjøpes eller leases av oss, hvor en betaler per kjørte kilometer. Vi har tekniske løsninger som holder kontrollen på batterier og lading gjennom livssyklusen, forteller Håkan Agnevall, sjef for Volvo Bussar AB som ikke ønsker å avsløre hvem som har produsert batteriene på disse to leddbussene pressen fikk se.

Bussen som både kan lades over natten og hurtiglades ved holdeplasser har NMC batterier på 250kwh.

– Bussene kan lades med OppCharge, CCS eller AC alt etter hva som passer best i løpet av dagen, forteller Peter Nordin, City Mobility direktør hos Volvo.

Bussen skal gå på linje 16 Electric hvor det er satt opp to ladestasjoner. Men bussene kan kjøre mange runder uten å måtte lade, takket være de fem store batteripakkene som er plassert strategisk på bussens tak.

– Bussen kan kjøre kontinuerlig i rushtiden og så kan den lades ved holdeplasser midt på dagens, samt lades sakte i depo på natten, forteller Agnevall som ser mange muligheter med flere valg når det kommer til opplading av bussene.

Kapasiteten på leddbussen er forholdsvis bra. Lengden er 18,7 meter. Hele 38 seter og 97 ståplasser eller 88 ståplasser når begge rullestolplassene er opptatt.

Bussen har fire doble dører med ny passasjertelleløsning som via elektroniske piler sender deg til steder i bussen med ledig kapasitet. Systemet teller passasjerer elektronisk og også hvor de er i bussen. To grønne piler, en på hver side av dørene viser om en bør gå til neste dør, eller om det er plass innenfor døren en står ved.

Drivlinjen i bussen er 2x185kw elektromotorer som et koblet til en 2-trinns girkasse. En standard bakaksel flytter kraften ut til hjulene.

Designmessig er det lite forskjell fra dagens leddbuss. De har fått laget ny front og bakpart, men ellers er den ganske så uforandret. Dette gir busselskapene mulighet til å velge dagens løsning for innredning. Noe bransjen har ønsket når en nå går over til elektriske busser.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.