Få problemer med bussene i elbussprosjektet

I dag fikk bransjen høre om erfaringene med elbussprosjektet i Oslo. Tre selskaper benyttet anledningen til å både rose og rise prosjektet. Møtet ble arrangert av Ruter AS.

Nær hundre personer fra busselskaper, kollektivselskaper, politikere og etater satte lydhøre for å få med seg hva de tre operatørene hadde å si nå seks måneder etter oppstart.

Ruter AS har store ambisjoner og vil innfase elbusser i Oslo og Akershus så raskt som mulig. Derfor startet de opp et testprosjekt på ulike busstyper, batteriløsninger og ladeinfrastruktur nå sist vinter. Tre selskaper fikk frie tøyler til å velge produkt som passet deres linje.

Unibuss valgte å kjøpe inn to Solaris Urbino 12 Electric, det samme gjorde Norgesbuss, mens Nobina gikk for to leddbusser fra BYD. Alle med ulike ladesystem og batteriløsninger.

Nå etter seks måneders drift var erfaringene det at prosjektet nok var litt for lite. To busser hver skaper lett problemer om en av de stopper, eller andre ting påvirker testen.

– Vi har opplevd ulike problemer med våre busser. Det er alt fra batteriproblemer til at en ladestasjon mangler, rett og slett enda ikke bygget, sier Glenn-Ivar Gaalaas fra Unibuss. Han legger så til å det egentlig ikke har vært de store problemene med bussene. Men at også små problemer kan gi ringvirkninger når en kun har to busser.

– Vi har også slitt med balansering av batterier via vår depotlader. Det er enda ikke løst. Noe som har medført at busser har måtte tas ut av trafikk ved enkelte tilfeller, la han til.

Jan Helge Kupen fra Nobina har hatt litt andre utfordringer. De valgte leddbusser fra BYD som var de to første levert av ny modell.

– Vi fikk nummer 1 og 2 produsert av den nye modellen. Men egentlig har det gått ganske bra. Noen utfordringer med klimaanlegg og dører. Men størst utfordring har vært avstanden mellom oss og BYD sin R&D avdeling i Kina, sier han og forklarer.

– Først får sjåføren en feil, den blir så meldt inn til verksted, da kanskje på polsk, oversatt til norsk når den kommer til oss, før den blir oversatt til engelsk da den sendes videre. Og så skal BYD gi den på kinesisk videre til sine fagfolk. Løsningen kommer så tilbake via flere oversettelser og det gir utfordringer, sier han.

Nobina har ikke opplevd problemer med ladesystemet. Dette er depotlader som lader bussen sakte over natten.

– Eneste utfordringen har vært å få sjåfører til å huske å koble den til lader eller få den helt riktig koblet til, sier han.

Norgesbuss har to Solarisbusser med noe større batterier enn Unibuss. De kjører en rute hvor de bare kan lade ved en holdeplass ute på Vippetangen. De lader i tillegg opp batteriene på depotlader når bussene er inne.

– Vi har dessverre opplevd batteriproblemer, men ikke grunnet balansering, slik som Unibuss. Vi har måtte bytte batteripakke. Men når dette var løst, så kjørte noen ned ladestasjonen med lastebil og det satt en midlertidig stopp. Da ble bussen flyttet og lader kun på depot. Men så fikk den ene bussen problemer med bakaksel. Unødvendige feil, sier Henning Berthelsen hos Norgesbuss.

Han er også enig i at det er litt sårbart med bare to og to busser i test. Ti busser ville gitt mer forutsigbarhet og fleksibilitet.

Uansett var det stor enighet at det kun dreiet seg om småfeil som er og blir utbedret. Utfordringen ligger i å velge riktig ladeinfrastruktur for fremtidens kollektivtransporten i Oslo. Her var det enighet om at det nok ikke bare er en løsning, men flere. Alt etter rutetrasee og tilgang på strøm ved holdeplass. Og behov for lang rekkevidde eller hyppige oppladinger.

Busselskapene håper også at elektriske busser skal bli så enkle å håndterer at det ikke krever mye opplæring. Unibuss og Norgesbuss benyttet seg av sjåfører som hadde fått ekstra opplæring på elektriske busser, mens Nobina valgte å la flere få kjøre, som nødvendigvis ikke hadde ekstra opplæring. Men erfaringene var at sjåføren påvirker rekkevidden, sammen med hva klimaanlegg og oppvarming gjør.

Siden prosjektet startet i vinters, så har ingen av selskapene noen tall klare på forbruk med klimaanlegg i full drift. Og alle hadde kjørt med ekstra dieselvarmer på HVO når temperaturen var lav.

Ruter AS vil ta med seg erfaringene inn i det videre arbeidet for å innfase elektriske busser i de neste årene. Og en kan ellerede se at erfaringene fra vinterens kjøring har kommet godt med nå som Oslo får 70 nye elbusser sommeren 2019.

Tom T.

Tom Terjesen er født i Kristiansand, men bor nå på Tromøya i Arendal. Begynte tidlig å få interessen for trykt media. Var løpegutt i avisen Sørlandet. Flyttet som 12 åring til Kvinesdal og begynte umiddelbart som ung frilanser for avisen Agder. Som 19 åring flyttet han til Høvåg og var med på oppbyggingen av Høvågavisa. Senere har han vært frilanser for en rekke tidsskrifter landet over. 2002 grunnlag han Bussmagasinet som i dag er landets største og viktigste fagtidsskrift for bussbransjen. Han er også president i den internasjonale Bus & Coach jury.